Pau Riba: 50 dioptries

Pau Riba celebra entre amics el cinquantè aniversari d’un dels discos més influents de la història de la música catalana moderna.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Animal electroàcid, de son avi mig penjat. Té un forat negre al terrat, on hi habita l'home estàtic. Entre folk i dioptria, pasturant per l'univers. Amaneix música i vers amb la pedra de follia.

Així comença la cançó Al cantaire Pau Riba de Jaume Sisa. I així arrencava també el 50è aniversari del disc Dioptria (Concèntric, 1970) al teatre Joventut de l’Hospitalet de Llobregat. Segons després d’aquest homenatge galàctic, Pau Riba apareixia entre al públic acompanyat dels acordionistes Joan Garriga i Carles Belda i el saxofonista Pep Pascual interpretant Sabates. Descalç i ja sobre l’escenari, Riba s’unia a De Mortimers per començar amb Kithou aquest repàs per un dels discos més influents de la història de la música popular dels Països Catalans. I és que Dioptria va revolucionar l’escena musical del moment i va obrir camí, demostrant que cantant en català també es podien fer cançons com aquelles que als setanta venien d’Anglaterra o Estats Units. Lletrísticament també suposava una bufetada als sectors més conservadors de la societat catalana i espanyola del moment, qüestionant dogmes intocables com la família i seguint l’única premissa de cantar i fer el que volien.

Com explicaven De Mortimers en una publicació dies abans del concert “lo que mola molt del Dipotria és que està ple de coses maques, trampes musicals i bromes vàries por doquier; dos temps extres per aquí i mig compàs de menys abans de l’estribillo, un moment de líbitum sortint del pont i quan tornem a dalt seguim al Pau, que ho té claríssim”. Bona part del magnetisme del disc neix de la capacitat de fer que semblin senzilles i gairebé espontànies aquestes “trampes musicals” genials que es van succeint en les cançons. Això fa que Dioptria no només t’atrapi amb la seva frescor i claredat des del primer segon, sinó que un cop dins t’hi puguis perdre i trobar-hi nous matisos en cada escolta. Amb cançons com Rosa d’abril (L’amor s’hi posa), Taxista o L’home estàtic, Pau Riba ens ho va tornar a recordar.

L’espectacle, dins de la programació del festival Barnasants, va comptar amb la col·laboració de més de vint convidats, com el poeta Enric Casasses, Màrius Serra, Hèctor Arnau, la Orquestra Fireluche (amb qui Riba publicarà el seu proper disc), Mau Boada o el cyborg Neil Harbisson, que va fer un retrat sonor al cantant. Casasses acabava la Simfonia núm. 2 (d’un déus d’uns homes) amb un “farem la República, amb tu president, nosaltres ministres i el rei res de res” que despertava els aplaudiments del públic deixant pas als Herois de la Katalunya Interior i la seva versió electrònica de Noia de Porcellana. Entre el públic, aquells joves i adolescents que escoltaven Riba, Sisa i companyia als setanta, amb menys cabell, llaços grocs a les camises i (en principi) sense tanta droga a les butxaques. Com en qualsevol cinquantè aniversari la nostàlgia era inevitable, però ni Riba, ni públic, ni artistes convidats semblaven gaire capficats en res més que no fos el que passava dins el teatre en aquell moment. Un bis amb Noia de porcellana, Helena, desenganya’t i Donya Mixeires va aconseguir fer aixecar el públic de les seves butaques per acabar amb una versió apoteòsica de Killing in the name de Rage Against the Machine. Una festa de cinquanta anys d’aquelles que ve de gust, sense massa sucre recordant el passat, amb convidats que cauen (i toquen) bé i un mestre de cerimònies feliç.

Autores de este artículo

Víctor Parreño

Víctor Parreño

Me levanto, bebo café, trabajo haciendo fotos (en eventos corporativos, de producto... depende del día), me echo una siesta, trabajo haciendo fotos (en conciertos, en festivales... depende de la noche), duermo. Repeat. Me gustan los loops.

PUBLICIDAD

¿Te ha gustado? ¡Compártelo!

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Deja un comentario

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Qualsevol Nit te informa que los datos de carácter personal que nos proporciones rellenando el presente formulario serán tratados por Victor Parreño Vidiella como responsable de esta web. La finalidad de la recogida y tratamiento de los datos personales que te solicitamos es para gestionar los comentarios que realizas en este blog. La legitimación se produce con el consentimiento del interesado. Como usuario e interesado te informo que los datos que me facilitas estarán ubicados en los servidores de  (proveedor de hosting de Qualsevol Nit) dentro de la UE. Ver política de privacidad del proveedor de hosting. El hecho de que no introduzcas los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no atender pueda tu solicitud. Podrás ejercer tus derechos de acceso, rectificación, limitación y suprimir los datos en info@qualsevolnit.com así como el derecho a presentar una reclamación ante una autoridad de control. Puedes consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra política de privacidad.

Grito pelao: Antes y después del grito

Silvia Pérez Cruz, Rocío Molina y Lola Cruz se unen en una obra llamada ‘Grito pelao’, interpretada en el Teatre Grec de Barcelona, para explorar juntas qué significa la maternidad.

Curtis Harding. Foto © Víctor Parreño

Curtis Harding: Cocktail de estilos

Curtis Harding triunfó en Barcelona en la presentación de ‘Face Your Fear’ (Anti/Epitaph), haciendo sold out en La [2] de Apolo y levantando al respetable con su estilo auto-apodado ‘slap’n’soul’.

María Terremoto. Foto © Montse Melero Arjona

María Terremoto: Genio en la sangre

La cantaora María Terremoto presentó su trabajo ‘La huella de mi sentío’ en la sala Luz de Gas de Barcelona en el marco de la 27a edición del festival Ciutat Flamenco.

Suscríbete a Qualsevol Nit

¿Quieres recibir las novedades musicales de Barcelona? Apúntate a nuestra newsletter. Te enviaremos contenidos de autor y sorteos exclusivos de entradas. En primicia. Mola, ¿eh?

Qualsevol Nit te informa que los datos de carácter personal que me proporciones rellenando el presente formulario serán tratados por Victor Parreño Vidiella como responsable de esta web. La finalidad de la recogida y tratamiento de los datos personales que te solicitamos es para enviarte nuestras publicaciones, promociones de productos y/o servicios y recursos exclusivos. La legitimación se realiza a través del consentimiento del interesado. Te informamos que los datos que nos facilitas estarán ubicados en los servidores de MailChimp (proveedor de email marketing), a través de la empresa The Rocket Science Group LLC, ubicada en EEUU y acogida al EU-US Privacy Shield. Ver la política de privacidad de The Rocket Science Group LLC. El hecho de que no introduzcas los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no podamos atender tu solicitud. Podrás ejercer tus derechos de acceso, rectificación, limitación y suprimir los datos en hola@qualsevolnit.com así como el derecho a presentar una reclamación ante una autoridad de control. Puedes consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra política de privacidad.