50 anys d’All Things Must Pass, la mística revolució de George Harrison

Avui fa 50 anys que el quiet beatle prenia la iniciativa i que es publicava ‘All Things Must Pass’. Us ho expliquem en un article basat en la documentació, l’emoció i les impressions sobre el terreny.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
Aiala - https://orcd.co/aiala_2021_an_earth_oddity

PUBLICIDAD

Només set mesos després que un 10 d’abril de 1970 Paul McCartney anunciés la separació de The Beatles, George Harrison, el quiet beatle, assaltava el panorama internacional amb un inesperat triple àlbum, All Things Must Pass (Apple Records, 1970).

Superant els 6.000.000 de còpies venudes i amb un absolut reconeixement i entregat beneplàcit de la crítica i del mercat, el triple àlbum va assolir el primer lloc en les llistes de discos més venuts de nombrosos països. A gairebé tota Europa i als EEUU. I, dins del malmès univers beatle –absolutament orfe i del tot desorientat per aquelles dates–, va trencar esquemes històrics que semblaven inamovibles. Per primer cop, un membre de la recentment dissolta banda acaparava l’èxit de manera individual. En solitari. Amb nom i cognom propis, sense marca grupal. Una realitat desacostumada. Difícil de pair pels fans i pels antics companys.

I, encara més inimaginable, no es tractava ni de John Lennon ni de Paul McCartney, era el callat i tímid George Harrison qui trencava i s’enfrontava públicament amb la tradicional i acostumada hegemonia dels dos líders per antonomàsia de la banda. Qui prenia el poder de la indústria en l’inici de l’era post-beatle. I, en conseqüència, qui evidenciava la, per a milions de fans encara no digerida, separació de The Beatles.

Harrison va escollir el productor Phil Spector i van iniciar l’enregistrament a Abbey Road el maig de 1970. Només feia un parell de mesos que The Beatles s’havien separat. Ja havien treballat junts. Sobretot en la producció de l’últim projecte beatle, que en un principi s’havia de dir Get Back i que, finalment, es va titular Let it be, en el qual Spector va substituir al sempitern productor, George Martin.

El fet que només set mesos després de la dissolució de la banda, Harrison presentés un treball triple que havia començat a enregistrar tot just un parell de mesos després de separar-se dels seus antics companys, amagava un truc. Constituïa una gran aventura i un enorme repte, però, un cop editat i publicat l’àlbum, endevinar-lo va ser fàcil!

Per a Harrison només calia recuperar d’entre la gran quantitat de material que va anar acumulant en calaixos durant anys, aquelles cançons que conformarien All Things Must Pass. Composicions que, en espera de temps millors, difícilment aconseguien comptar amb l’aprovació d’en Paul i en John –que eren els galls del galliner– per poder ser incloses en els treballs del quartet. Estava clar, el nou àlbum era el particular saló dels refusats de The Beatles. Un clar reflex de les reprimides ganes de llibertat d’en George compositor i, encara que faci mal admetre-ho, un crit d’alleujament de la dictadura Lennon-McCartney.

Biògrafs i historiadors asseguren que All Things Must Pass és el reflex de tota l’activitat creativa que Harrison va desenvolupar entre 1968 i 1970, forçosament de forma paral·lela al seu treball amb els Beatles. D’altres afirmen que Harrison hauria acumulat cançons des de l’any 1966, que restaven inèdites.

Sigui com sigui, està clar que aquesta va ser la llavor, la gènesi del primer èxit d’un beatle finalitzada l’era beatle! La llavor del que, a la llarga, hauria d’acabar sent el millor treball de George Harrison i en el que es va graduar com a prolífic i excepcional compositor i músic, amb un geni indiscutiblement equiparable als dels seus companys John i Paul. El seu debut fou sens dubte el seu millor treball. Una exhaustiva obra, de gran talent que difícilment ja mai superaria.

I es van ajuntar les ganes de publicar, amb les desenes de cintes enregistrades esperant a ser publicades. I aquesta necessitat de donar a conèixer urgentment tanta obra acumulada, es va satisfer amb la realització d’un triple àlbum. Aquesta aposta de Harrison va suposar la primera publicació triple d’un artista rock. Posteriorment, a The Concert For Bangla Desh repetiria sort i experiència, editant una nova caixa, també amb tres vinils, amb l’enregistrament en directe del concert benèfic que va organitzar al Madison Square Garden de Nova York, l’1 d’agost de 1971.

La caixa d’All Things Must Pass, conté tres LP’s plens de folk, pop, rock, misticisme i influències del soul, que el van convertir en un dels discs imprescindibles de la història de la música. Harrison havia d’agafar prou empenta per publicar quelcom que propulses la seva carrera en solitari, i es va envoltar dels millors amics per fer-ho possible: Ringo Starr, Billy Preston, Gary Wright, Bobby Whittlock i Gary Brooker, Klaus Voormann i Eric Clapton.

Algunes teories defensen que, sense aparèixer acreditat, John Lennon també hi va participar. El fet és que des del mateix moment en el qual es va anunciar la separació dels FabFour, i al llarg de tota la dècada dels anys 70, la beatlemania s’aferrava desesperadament a qualsevol mínim indici d’una possible reconciliació. Les ofertes multimilionàries per forçar una esporàdica retrobada; la febre per recopilar tot el material antic i inèdit del grup; l’obsessió per editar multitud de recopilatoris més o menys oficials i tota mena de rumors i especulacions ajudaven a mantenir viva la possibilitat d’una possible reunificació del grup però, sobretot, ajudaven a augmentar el mite i, per consegüent, els beneficis supermilionaris que se’n derivaven.

I així va continuar fins a la mateixa nit del 8 de desembre de 1980, –d’aquí a 11 dies farà 40 anys–, quan John Lennon moria assassinat. The dream is over. No hi havia cap més esperança. Aquella nit no només vàrem plorar la mort de John Lennon, també vàrem plorar la ja evident impossibilitat de poder tornar a veure junts a The Beatles.

L’any 2000 es van celebrar 30 anys de la publicació d’All Things Must Pass i un molt deteriorat George Harrison ens presentava una reedició de l’àlbum plena de sorpreses, incloent-hi, fins i tot, una nova versió de My Sweet Lord. Un bon acomiadament, sens dubte.

Avui tanquem aquesta commemoració del 50è aniversari imaginant com, en un matí de boira anglès, des d’una de les inexplorades coves del refugi de Sir Frankie Crisp i complint el seu somni d’aïllament ermità, una veu discreta i aliena a la bogeria d’aquest 2020 ens esperança: “No, it’s not always going to be this grey”.

Imagen de portada © Barry Feinstein

Autores de este artículo

Pol Segarra

Pol Segarra

Escric com parlo, però parlo més que escric. Barcelona, la música i conèixer la gent que les fa possibles són les meves aficions preferides. Natiu digital que adora la música en format físic. En els meus millors somnis soc membre de The Band i no existeixen els smartphones.

Sandra Monfort

PUBLICIDAD

¿Te ha gustado? ¡Compártelo!

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Deja un comentario

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Qualsevol Nit te informa que los datos de carácter personal que nos proporciones rellenando el presente formulario serán tratados por Victor Parreño Vidiella como responsable de esta web. La finalidad de la recogida y tratamiento de los datos personales que te solicitamos es para gestionar los comentarios que realizas en este blog. La legitimación se produce con el consentimiento del interesado. Como usuario e interesado te informo que los datos que me facilitas estarán ubicados en los servidores de  (proveedor de hosting de Qualsevol Nit) dentro de la UE. Ver política de privacidad del proveedor de hosting. El hecho de que no introduzcas los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no atender pueda tu solicitud. Podrás ejercer tus derechos de acceso, rectificación, limitación y suprimir los datos en info@qualsevolnit.com así como el derecho a presentar una reclamación ante una autoridad de control. Puedes consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra política de privacidad.

Fes-te subscriptor/a i ajuda’ns a seguir compromesos amb el so de la nostra ciutat

SUSCRIPCIÓ ANUAL + WELCOME PACK 

60€

pagament anual (5€ al mes)

SUSCRIPCIÓ MENSUAL

6€

pagament mensual (72€ a l’any)

Si ho prefereixes, pots fer una aportació voluntària seleccionant tu mateix la quantitat que desitgis donar

David Bowie para principiantes

David Bowie para principiantes

¡Inauguramos sección! Repasaremos las trayectorias de grandes artistas de ayer y de hoy. Comenzamos con la estrella errante de David Bowie, que hace hoy 72 años, el 8 de enero de 1947, aparecía en el mundo. Astro singular y pionero, su legado se extiende más allá de los relámpagos faciales. Naveguemos por él.

I am Dive - Kriegszeit. © La Diplomatique

I am Dive: Música de baile para gente triste

El dúo sevillano de música electrónica I am Dive está de vuelta con ‘The Fog’, primer adelanto de su próximo disco ‘Kriegszeit’, que verá la luz el 20 de junio. Además ha anunciado que presentarán su nuevo trabajo en directo en una gira en octubre que pasará por Córdoba, Sevilla, Alicante y Valencia entre otras.

Didirri: “Comencé a escribir canciones para perdonarme a mi mismo”

A veces lo mejor es pararse en seco y escuchar. Por eso de vez en cuando pedimos a lxs músicxs que se expresen y que cuenten su historia por ellxs mismxs. Sin guión, sin preguntas. Simplemente les damos espacio y ellxs hablan. Comenzamos este ciclo con The Crab Apples y con r.e.a.l.. Ahora es el turno de Didirri. Tienes el texto en castellano y más abajo en su versión original.

Musicalment al dia amb Qualsevol Nit

¿Quieres recibir las novedades musicales de Barcelona? Apúntate a nuestra newsletter. Te enviaremos cada semana nuestros mejores contenidos de autor. En primicia. Mola, ¿eh?

Qualsevol Nit te informa que los datos de carácter personal que me proporciones rellenando el presente formulario serán tratados por Victor Parreño Vidiella como responsable de esta web. La finalidad de la recogida y tratamiento de los datos personales que te solicitamos es para enviarte nuestras publicaciones, promociones de productos y/o servicios y recursos exclusivos. La legitimación se realiza a través del consentimiento del interesado. Te informamos que los datos que nos facilitas estarán ubicados en los servidores de MailChimp (proveedor de email marketing), a través de la empresa The Rocket Science Group LLC, ubicada en EEUU y acogida al EU-US Privacy Shield. Ver la política de privacidad de The Rocket Science Group LLC. El hecho de que no introduzcas los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no podamos atender tu solicitud. Podrás ejercer tus derechos de acceso, rectificación, limitación y suprimir los datos en hola@qualsevolnit.com así como el derecho a presentar una reclamación ante una autoridad de control. Puedes consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra política de privacidad.

Fes-te subscriptor/a

Emporta't un Welcome pack

i ajuda'ns a seguir compromesos amb el so de la nostra ciutat