Els sonats dels discos, veure la vida a través d’un segell independent

Fer família, estimar la música com el primer dia i adaptar-se als canvis són pilars bàsics per a qualsevol petita discogràfica.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
Aiala - https://orcd.co/aiala_2021_an_earth_oddity

PUBLICIDAD

Són els qui estan a l’ombra mentre els seus artistes presenten nous discos a arreu, són el logo aquell que està imprès als discos fets aquí que ens hem posat cinquanta mil vegades, són els primers que van escoltar aquells discos i, en bona part, els responsables que els grups i artistes que ens agraden arribin a les nostres orelles. Les petites firmes discogràfiques que formen l’ecosistema independent d’aquí són fruit d’un activisme incansable i de molt amor per la música, valgui la redundància. Parlem amb qui hi ha al darrere dels segells Bankrobber, BCore, El Genio Equivocado, Foehn i Hidden Track Records sobre el seu paper en una indústria que premia les reproduccions altes per sobre de qualsevol altre varem.

Tot i ser un any difícil, el que realment és difícil és que la pandèmia no monopolitzi qualsevol de les converses que tens o dels textos que escrius aquests dies. És per això que amb tots els responsables dels segells vam fer l’esforç de sortir de la rabiosa actualitat per parlar d’altres aspectes que tots comparteixen.

 

Segells 360º

 

La idea que una discogràfica a l’únic que es dedica és a vendre discos forma part del passat llunyà. Ja el 2001 quan segells com Foehn o Bankrobber van irrompre, els seus impulsors tenien molt clar que perquè la cosa funcionés s’haurien d’ocupar del segell, de l’editorial (la gestió dels drets de les cançons), el booking (la recerca de concerts) i la promoció. De tota aquesta diversificació, queda clar que la mare dels ous acaba sent la gestió dels concerts, Marc Campillo de Foehn la descriu com “la font d’ingressos més important, per no dir l’única”, la qual els serveix per invertir en videoclips i gravacions.

La baixada en la venda de discos ha propiciat aquesta omnipresència dels segells, alguns, paradoxalment, fins i tot s’han engrescat a obrir botigues de discos, en les quals, òbviament, no només venen les seves pròpies edicions. Joan Casulleras admet que si només es dediquessin a vendre els seus discos, ja faria temps que haurien plegat. “Sent una discogràfica 360º els ingressos et van arribant de tot arreu i almenys pots tirar endavant.” En el cas de Hidden Track, el segell ja va néixer volent-ho ser tot, Louise Sansom reconeix que li agrada estar implicada en tot el que envolta un grup, que si no ho fa així, no s’hi sent connectada de la mateixa manera. De fet, creu que treballar tots els racons d’un projecte és el que acaba fent que els discos es venguin.

Per la seva banda, BCore ha fet el camí invers, de començar organitzant concerts i editant fanzines, a acabar únicament venent discos i gestionant una botiga històrica. Ja abans d’obrir al públic, el segell s’associava a la venda per correu. Ara s’envien butlletins per mail, abans el catàleg s’encartava per correu postal amb un sobre d’intercanvis que s’escampava pel circuit punk-hardcore europeu. L’edat i el llarg catàleg que acumula Llansamà (més de 300 referències) són factors decisius perquè delegui, per exemple, la promo a Hidden Track o el booking directament als grups.

 

El tracte

 

Entre les diferències d’aquests cinc segells amb les grans discogràfiques de la indústria musical hi ha el fet que estan fets a la mida humana, que l’encarregat de comandar-lo coneix tan qui fa les cançons com qui compra els discos. Per tant, l’ús de la paraula ‘família’ per definir el col·lectiu de gent que envolta cadascuna de les firmes, està totalment justificada. “No tan solo somos sello, también somos psicólogas y nuestras artistas lo son con nosotras, porque no hay día que pase sin que alguna me pregunte por whatsapp como estoy o si estoy animada”, així ho explica Louise Sansom. Si Hidden Track volia ser un ‘segell mare’ on cuidar d’artistes i projectes propers, ho ha aconseguit. “Esta sensación de conexión con tus artistas, de que nos necesitemos los unos con los otros, es lo que queríamos crear. Yo me tengo que llevar bien con los grupos, si no la cosa no puede funcionar”, segueix Sansom.

El que també sorprèn, i no hauria de sorprendre, de Hidden Track és que l’equip estigui exclusivament format per dones. No és que Sansom treballés malament amb els homes, però l’atreia la feminitat a la feina perquè volia prioritzar el tracte cap a les persones: “He priorizado la dulzura y la empatía del equipo a otras cualidades, aunque hayan tenido que aprender en el camino”, comenta la impulsora de la iniciativa, referint-se a l’Anna i la Clara, les altres dues treballadores de Hidden.

Des d’El Genio Equivocado també es reivindica l’horitzontalitat de les relacions: “Nosaltres de jefes no en tenim res de res, el tracte és molt de tu a tu amb els grups i sempre intentem arribar a acords de la millor manera possible, mai hi ha hagut històries rares, ni discussions”, explica Joan Casulleras. Es descriuen a ells mateixos com a gent “tranquil·la, pacífica i fàcil de portar.” El cas de BCore és diferent, no perquè no s’hagi creat una família, sinó perquè aquesta fins i tot s’ha arribat a emancipar, escampant maneres de fer apreses al veterà segell. “Molta gent que ha treballat aquí després ha muntat les seves pròpies històries. Realment, sense voler donar classes ni res, només treballant a la nostra manera, al final molta gent ha acabat adoptant aquestes maneres i traslladant-les a altres llocs”, relata Jordi Llansamà. BCore vindria ser una de les millors escoles del DIY nacional.

 

El format

 

Que el vinil s’hagi consolidat com el format que més aguanta els embats del temps, no és garantia de res. Les tirades dels segells amb qui estem parlant solen ser de 300 còpies per referència (moltes menys que abans) i la gran majoria de vegades no s’esgoten. El CD ha deixat pràcticament d’existir a les botigues de discos, és un format que molts dels segells només fan servir per a les còpies de promoció que envien als periodistes. Marc Campillo explica que, curiosament, els discos més poperos no els ven mai tots, en canvi, els d’ambient sempre li marxen de les mans ràpidament, “perquè els estils minoritaris tenen un tipus de públic que valora més el format físic.” De totes maneres, s’aposti més o menys pel vinil o el CD, el que no es pot obviar és que el format digital és imprescindible: “El digital és una estafa, hi estic d’acord, però et dona l’opció que una persona del Japó t’escolti el dia següent de penjar el disc, tot té els seus pros i els seus contres.”

La retribució per cada escolta a Spotify és de 0,0043€, això vol dir que per fer un euro, aquella cançó s’ha hagut de reproduir 250 vegades. Els números no donen per cap sou digne, al mateix temps, però, pocs músics i segells conceben estar fora de les plataformes digitals perquè, en part, és a través d’elles que aconsegueixen vendre discos a la gent que els escolta. El Genio Equivocado va començar editant cedés i vinils a parts iguals, però amb els anys ha anat veient que si hi ha un format que a tothom fa més il·lusió és el gran. “Als grups els hi fa gràcia tenir quelcom físic, el digital és una cosa molt etèria que no es pot tocar, en canvi, un vinil és molt maco, s’ha convertit en un element fetitxe pels grups i per nosaltres”, explica Joan Casulleras.

Per resumir què s’amaga darrere tants canvis de format i evidenciar la tasca fonamental que fan els segells, Marçal Lladó de Bankrobber diu el següent: “Al final nosaltres no deixem de treballar en favor de les cançons, aquesta és la nostra raó de ser. No ens importa tant si és més romàntic comprar un vinil que un cd, o si algú ho escolta per un costat o per un altre, sinó que aquella cançó que hem tret, a nosaltres ens flipi.”

Sobre el futur de tot plegat, pocs auguren un camí fàcil, però tampoc ningú amagarà el cap sota l’ala. En Jordi de BCore té confiança plena en els “friquis sonats” que estan per venir i que seguiran fent “moure el món.” Mentre no arribin, ells seguiran traient discos.

Imagen de portada © Raúl Covisa

Autor de este artículo

Vienna - 'Tot allò que una vesprada morí en les bicicletes'

PUBLICIDAD

Deja un comentario

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Qualsevol Nit te informa que los datos de carácter personal que me proporciones rellenando el presente formulario serán tratados por Victor Parreño Vidiella como responsable de esta web. La finalidad de la recogida y tratamiento de los datos personales que te solicitamos es para enviarte nuestras publicaciones, promociones de productos y/o servicios y recursos exclusivos. La legitimación se realiza a través del consentimiento del interesado. Te informamos que los datos que nos facilitas estarán ubicados en los servidores de MailChimp (proveedor de email marketing), a través de la empresa The Rocket Science Group LLC, ubicada en EEUU y acogida al EU-US Privacy Shield. Ver la política de privacidad de The Rocket Science Group LLC. El hecho de que no introduzcas los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no podamos atender tu solicitud. Podrás ejercer tus derechos de acceso, rectificación, limitación y suprimir los datos en hola@qualsevolnit.com así como el derecho a presentar una reclamación ante una autoridad de control. Puedes consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra política de privacidad.

Fes-te subscriptor/a i ajuda’ns a seguir compromesos amb el so de la nostra ciutat

SUSCRIPCIÓ ANUAL + WELCOME PACK 

60€

pagament anual (5€ al mes)

SUSCRIPCIÓ MENSUAL

6€

pagament mensual (72€ a l’any)

Si ho prefereixes, pots fer una aportació voluntària seleccionant tu mateix la quantitat que desitgis donar

Festivals X la Cultura Segura. © Vicens Tomas

La esperanza se asoma de cara al verano

Después del éxito del concierto de Love of Lesbian en el Palau Sant Jordi, se ha abierto una pequeña esperanza para poder recuperar una cierta normalidad para la música en vivo para verano.

Gente que escucha lo mismo desde hace años

¿Hace cincuenta años que escuchas la misma música? ¿Para ti no hay nada mejor que los grupos de los años noventa? Que no te hablen de nuevos grupos, sabes perfectamente que hace mucho que no se hace buena música. Sentimos decírtelo, pero eres un hikikomori musical.

Setmanari musical - Sara Roy © Alícia Rey

El setmanari musical #12

Aquesta setmana en el nostre resum musical: Radiohead, Lorde, El petit de Cal Eril, Texas, Los Planetas i molt més. Una lectura ràpida a l’actualitat musical per estar al dia!

Festivals per la Cultura Segura_LOL_©Jordi Costa

El setmanari musical #11

Aquesta setmana en el nostre resum musical: Natalia Lafourcade, Sónar, Love of Lesbian, Da Souza, Queralt Lahoz i molt més. Una lectura ràpida a l’actualitat musical per estar al dia!

MÚsica de videojuegos: Japón

Hits de los bits: Sintetizadores en Japón

Japón y Estados Unidos son la cuna de los videojuegos, de ahí salen buena parte de los grandes títulos y probablemente los más populares. En esta pieza descubrimos la relación entre la música electrónica y la consolidación de las BSO de videojuegos en el panorama musical japonés.

Música de videojuegos - USA

Hits de los bits: EUA y la popularización del videojuego

Japón y Estados Unidos son la cuna de los videojuegos, de ahí salen buena parte de los grandes títulos y probablemente los más populares. Hoy viajamos a EUA para descubrir cómo un país pasó del ‘protovideojuego’ mudo a combinar música y videojuegos para generar millones.

Musicalment al dia amb Qualsevol Nit

¿Quieres recibir las novedades musicales de Barcelona? Apúntate a nuestra newsletter. Te enviaremos cada semana nuestros mejores contenidos de autor. En primicia. Mola, ¿eh?

Qualsevol Nit te informa que los datos de carácter personal que me proporciones rellenando el presente formulario serán tratados por Victor Parreño Vidiella como responsable de esta web. La finalidad de la recogida y tratamiento de los datos personales que te solicitamos es para enviarte nuestras publicaciones, promociones de productos y/o servicios y recursos exclusivos. La legitimación se realiza a través del consentimiento del interesado. Te informamos que los datos que nos facilitas estarán ubicados en los servidores de MailChimp (proveedor de email marketing), a través de la empresa The Rocket Science Group LLC, ubicada en EEUU y acogida al EU-US Privacy Shield. Ver la política de privacidad de The Rocket Science Group LLC. El hecho de que no introduzcas los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no podamos atender tu solicitud. Podrás ejercer tus derechos de acceso, rectificación, limitación y suprimir los datos en hola@qualsevolnit.com así como el derecho a presentar una reclamación ante una autoridad de control. Puedes consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra política de privacidad.

Fes-te subscriptor/a

Emporta't un Welcome pack

i ajuda'ns a seguir compromesos amb el so de la nostra ciutat