VIDA Festival 2021: Nova normalitat, mateix festival

El festival internacional de Vilanova i la Geltrú, VIDA Festival, celebra la seva 7ª edició amb un èxit rotund en els concerts però marcada pels problemes en la gestió dels tests d’antígens durant la primera jornada.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp
Banner Suscripciones QN horizontal

PUBLICIDAD

Si algú tenia dubtes de si els festivals musicals massius trobarien un lloc en el món post-Covid, el Vida Festival 2021 deixa clar que la resposta és inequívocament afirmativa. Durant tres dies, més de 26.000 persones van gaudir de la música enmig d’unes mesures sanitàries molt estrictes pel que fa als tests, però molt laxes en l’ús de la mascareta. 

El que va començar amb un desgavell organitzatiu en el Vida Test, on es van detectar 51 positius durant les tres jornades, va acabar com a una gran celebració col·lectiva de la música i, en definitiva, de la vida. Després de molts mesos de males notícies, neguit i por, la felicitat va obrir-se pas sense complexos durant les més de 40 actuacions que van convertir-se en una espècie de déjà vu col·lectiu dels temps prepandèmics.

Dijous: Caos fora i eufòria dins

 

El primer dia va ser una jornada de contrastos: Des de la desesperació causada per les més de 3 hores de cua al recinte Vida Test, fins a l’entusiasme a l’interior del festival per poder tornar a gaudir de la música en directe sense distància social més de dos anys després de l’aturada per la Covid-19.

La notícia va escampar-se com la pólvora a primera hora de la tarda: el sistema havia fallat. L’app ‘Vida Test’ s’havia col·lapsat i s’estaven formant cues quilomètriques per a fer-se els tests d’antígens necessaris per a accedir al recinte. Per moments, l’organització va veure’s desbordada. A dins de la nau industrial on es feien les proves es van viure escenes de tensió i nerviosisme, mentre la cua per fer-se el test augmentava a la vegada que també ho feia la de la caseta d’incidències. Finalment, l’organització va haver de publicar un comunicat demanant disculpes per uns retards que van provocar que part del públic es perdés alguns concerts i que fins i tot hi hagués gent que es quedés fora del recinte.

Per a intentar compensar aquesta tardança en l’entrada del públic, l’organització va decidir endarrerir les actuacions dels caps de cartell. Així, els Vetusta Morla van aparèixer sobre l’escenari Estrella Damm passats uns 40 minuts respecte a l’horari previst. Aquest fet no va fer baixar ni un gram l’expectació generada pels madrilenys, que van dedicar-se a repassar el repertori del seu últim àlbum Mismo sitio, distinto lugar (Pequeño salto mortal, 2017), així com els grans èxits de la seva trajectòria.

Los días raros, cançó que ha agafat una nova dimensió en aquests temps de pandèmia, va servir per a obrir la nit. La va seguir l’energètica Golpe maestro, que va acabar d’encendre un públic expectant i amb moltes ganes de deixar-se la gola. Instants després va arribar la pausa: Pucho, vocalista de la banda, va voler agrair als “pioners” dels estudis clínics a la sala Apol·lo i el Palau Sant Jordi per “permetre tornar a la vida” a la música, en un discurs que va allargar-se durant més de 5 minuts provocant el nerviosisme d’una platea ansiosa per ballar.

La delicada Maldita Dulzura va fer tornar a arrancar la maquinària i Copenaghe va convertir el Vida Festival en una espècie de karaoke gegant. Però el més emotiu estava reservat pel final, quan Cuarteles de invierno va agafar aires d’himne… Sobretot, la seva tornada: “Fue tan largo el duelo que al final, casi lo confundo con mi hogar”. Un bon resum del sentiment de molts amants de la música en l’últim any, que va deixar bona part del públic amb els ulls plorosos.

Tot i aquesta explosió d’emotivitat provocada pels Vetusta Morla, la gran protagonista de la nit va ser Rigoberta Bandini. La barcelonina, equipada amb el seu característic uniforme de col·legi de pagament, va convertir l’esplanada de l’escenari La Masia en una autèntica discoteca gràcies als seus èxits d’electro-pop pandèmic. In Spain we call it soledad va encendre la metxa. Després va arribar una versió de Qualsevol nit pot sortir el sol de Jaume Sisa. “Em donarà un infart. Fa un any no m’ho haguera pogut imaginar”, va assegurar una Paula Ribó visiblement emocionada des de l’escenari.

Tot seguit va ser el torn de Cuando tú nazcas, cançó que l’artista va compondre mentre patia la Covid-19 a l’inici del confinament i una altra versió, en aquest cas el mític Corazón contento de Marisol. Però el punt àlgid de la nit va arribar amb Perra, tema que va desfermar l’eufòria generant una espècie de catarsi col·lectiva. Les també virals A veure què passa i Too many drugs van exercir de perfectes finals de festa davant d’un públic totalment entregat.

Divendres: Sensibilitat de dia, electricitat de nit

 

Després de la mala experiència del primer dia, l’organització va apostar per una metodologia molt més rudimentària i analògica, però també més eficient per a coordinar els tests als assistents. Les cues van reduir-se fins a un punt raonable, tot i que la temperatura i la xafogor a la nau continuaven pels núvols.

Ja a la Masia d’en Cabanyes, Pau Vallvé va desplegar tot el seu repertori de cançons sensibles davant d’una preciosa posta de sol ‘made in’ el Garraf. “Avui tinc menys estona que habitualment i prometo no parlar gaire”, feia broma el cantautor barceloní, que va presentar el seu notable últim àlbum La vida és ara (Autoeditat, 2020) amb una posada en escena minimalista però efectiva.

En la mateixa línia, minuts després, Ferran Palau afirmava que una imatge val més que mil paraules, tot ensenyant una bandera LGTBIQ+. Un gest valuós i amb especial significat en aquests temps de retrocés que estem vivint. El músic d’Esparraguera va repassar els seus últims dos àlbums Kevin i Parc (Hidden Track Records, 2021) en un concert que va combinar l’atmosfera suspensiva amb la reivindicació.

El moment de la jornada va arribar quan Maria Arnal i Marcel Bagès van saltar sobre l’escenari principal. La poderosa veu de la badalonina va hipnotitzar el Vida Festival, presentant el seu últim treball CLAMOR (Fina Estampa, 2021). Acompanyats per les Tarta Relena, el duet va arrancar amb la lluminosa Milagro, que va capturar l’atenció del respectable. No van faltar alguns dels temes més destacats del seu disc com Canción total o Tú que vienes a rondarme, que van sonar transcendentals.

El grau d’emoció col·lectiva durant el concert va anar in crescendo fins a arribar al punt més elevat amb la passional Fiera de mí i la popular Ventura, que va culminar amb una Maria Arnal, totalment esgotada, agenollant-se davant un públic absolutament embadalit per la seva música i que va dedicar-li la gran ovació de la nit.

Uns aplaudiments que també es va endur Nathy Peluso. L’argentina va descarregar una tempesta de contundents cançons urbanes, combinant l’agressivitat de ritmes hip hop i R&B amb altres d’aires llatins com la cúmbia o la salsa. L’estrident artista va encendre els motors amb la reivindicativa SANA SANA, seguida de la nostàlgica BUENOS AIRES i la salsera PURO VENENO que va convertir l’escenari Estrella Damm en una pista de ball. Peluso va fer suar els seus seguidors amb les explosives i ballables interpretacions centrades el seu últim disc d’estudi Calambre (Sony, 2020).

Defugint les bases i l’excessiva producció, l’artista argentina va apostar per a actuar acompanyada d’una extensa banda, amb la qual va demostrar una perfecta sincronia, oferint un espectacle tant orgànic com aclaparador. Amb el seu cabell flotant gràcies a dos ventiladors, Nathy Peluso va convertir-se en un desafiador terratrèmol musical encadenant hits com La Sandunguera, Natikillah i Delito, que va servir per a concloure una vetllada elèctrica.

VIDA Ferstival 2021. Love Of Lesbian | © Òscar García

Dissabte: Clàssics per al final de festa

 

La tercera i última jornada del Vida Festival 2021 no va generar cap tipus de problema en el recinte Vida Test. Clara Peya va ser l’encarregada d’obrir foc a l’escenari principal, amb una actuació plagada de sensibilitat i emoció. Ajudada d’un voluminós i espectacular piano obert, la cantautora de Palafrugell va interpretar gran part del seu flamant nou treball Perifèria (Vida Records, 2021).

Seguidament va arribar el torn de Sen Senra, que va arrancar el seu concert amb fredor, molt més concentrat en la posada en escena, que no pas en l’espectacle a oferir al públic. El gallec va actuar en format de ‘power trio’ que va superar amb nota el repte d’oferir en directe una música tan produïda com la seva. Por tí, Tumbado en el jardín viendo el atarceder i Perfecto van ser els moments més destacats d’un concert més efectista que efectiu i per moments mancat de ritme.

A l’escenari La Masia, la versió més estiuenca d’El Petit de Cal Eril (gràcies a déu no lluïen els monos habituals) va convidar al respectable a un recorregut per tots els racons del pop metafísic. L’atmosfera relaxada del concert només va veure’s interrompuda per un inoportú error tècnic que va obligar a aturar la marxa durant uns minuts. Clàssics com Com puc saber el que penses, Amb tot o Som transparents van barrejar-se amb novetats recents com Com cauen les estrelles o Com quan dormim.

El gran moment de la nit va arribar amb l’actuació dels Love of Lesbian, que van començar amb temes del seu flamant nou àlbum com Viaje épico hacia a la nada, que dóna nom al disc, o Crisálida. Però ràpidament la cosa va derivar cap a un viatge temporal a través del seu repertori habitual de clàssics com Noches reversibles, Bajo el volcán o 1999. Com és habitual, Santi Balmes va erigir-se com a principal protagonista exercint de mestre de cerimònies entre cançons.

Segundo asalto i Club de fans de John Boy van ser els temes més celebrats per un públic amb moltes ganes de cridar després d’una jornada d’actuacions més aviat tranquil·les. Amb Manifiesto delirista, els Love of Lesbian també van reivindicar l’amor lliure projectant banderes LGTBIQ+ sobre l’escenari. Ja a la part final, I.M.T. Incapacidad moral transitoria va sonar èpica, inclòs un llarguíssim solo de guitarra d’un Julián Saldarriaga vestit amb una més que qüestionable camisa que imitaba la pell d’un lleopard. Van tancar la nit les conegudíssimes Allí dónde solíamos gritar i Planeador que va deixar el públic amb ganes de més i una gairebé instantània sensació de ressaca emocional.

El Vida Festival 2021, que va arrancar com una anomalia en el moment actual, va acabar amb aires de voler-se convertir en normalitat. Perquè sí, en el ja sobadíssim concepte de nova normalitat també hi ha d’haver lloc per als festivals de música. I més encara si són com el Vida.

Imagen de portada © Nerea Coll

Autores de este artículo

Òscar García

Òscar García

Hablo con imágenes y textos. Sigo sorprendiéndome ante propuestas musicales novedosas y aplaudo a quien tiene la valentía de llevarlas a cabo. La música es mucho más que un recurso para tapar el silencio.

Charco_Onda Playlist

PUBLICIDAD

¿Te ha gustado? ¡Compártelo!

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Deja un comentario

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Qualsevol Nit te informa que los datos de carácter personal que nos proporciones rellenando el presente formulario serán tratados por Victor Parreño Vidiella como responsable de esta web. La finalidad de la recogida y tratamiento de los datos personales que te solicitamos es para gestionar los comentarios que realizas en este blog. La legitimación se produce con el consentimiento del interesado. Como usuario e interesado te informo que los datos que me facilitas estarán ubicados en los servidores de  (proveedor de hosting de Qualsevol Nit) dentro de la UE. Ver política de privacidad del proveedor de hosting. El hecho de que no introduzcas los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no atender pueda tu solicitud. Podrás ejercer tus derechos de acceso, rectificación, limitación y suprimir los datos en info@qualsevolnit.com así como el derecho a presentar una reclamación ante una autoridad de control. Puedes consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra política de privacidad.

Fes-te subscriptor/a i ajuda’ns a seguir compromesos amb el so de la nostra ciutat

SUSCRIPCIÓ ANUAL + WELCOME PACK 

60€

pagament anual (5€ al mes)

SUSCRIPCIÓ MENSUAL

6€

pagament mensual (72€ a l’any)

Si ho prefereixes, pots fer una aportació voluntària seleccionant tu mateix la quantitat que desitgis donar

Sílvia Pérez Cruz y Marco Mezquida - Teatre Lliure (GREC)

Sílvia Pérez Cruz y Marco Mezquida: Íntima versatilidad

A Sílvia Pérez Cruz y Marco Mezquida les gusta jugar, si puede ser juntos mejor. Remodelando canciones populares o éxitos comerciales, juntándolos para dar vida a un espectáculo, ‘MA.’, que ha acabado convertido en su primer disco en comandita grabado en directo en el Blue Note de Tokyo. El GREC Festival de Barcelona 2020 fue testigo de ello.

The Excitements, Apolo

The Excitements: Magnetismo

El Festival Int. de Jazz de Barcelona trajo por dos noches consecutivas a The Excitements en Apolo que aprovecharon para grabar un nuevo disco en directo.

Musicalment al dia amb Qualsevol Nit

¿Quieres recibir las novedades musicales de Barcelona? Apúntate a nuestra newsletter. Te enviaremos cada semana nuestros mejores contenidos de autor. En primicia. Mola, ¿eh?

Qualsevol Nit te informa que los datos de carácter personal que me proporciones rellenando el presente formulario serán tratados por Victor Parreño Vidiella como responsable de esta web. La finalidad de la recogida y tratamiento de los datos personales que te solicitamos es para enviarte nuestras publicaciones, promociones de productos y/o servicios y recursos exclusivos. La legitimación se realiza a través del consentimiento del interesado. Te informamos que los datos que nos facilitas estarán ubicados en los servidores de MailChimp (proveedor de email marketing), a través de la empresa The Rocket Science Group LLC, ubicada en EEUU y acogida al EU-US Privacy Shield. Ver la política de privacidad de The Rocket Science Group LLC. El hecho de que no introduzcas los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no podamos atender tu solicitud. Podrás ejercer tus derechos de acceso, rectificación, limitación y suprimir los datos en hola@qualsevolnit.com así como el derecho a presentar una reclamación ante una autoridad de control. Puedes consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra política de privacidad.

Fes-te subscriptor/a

Emporta't un Welcome pack

i ajuda'ns a seguir compromesos amb el so de la nostra ciutat