Unsilence Gaza al Primavera Sound. Foto © Sílvia Villar
Unsilence Gaza al Primavera Sound. Foto © Sílvia Villar

Bones intencions i males idees

Una reflexió crítica sobre la instal·lació Unsilence Gaza al Primavera Sound 2025: una acció amb bones intencions però d’execució controvertida, que posa sobre la taula els límits entre consciència social, espectacle i mercantilització del dolor aliè.

PUBLICITAT

Tenir bones intencions no et garanteix plasmar-les en una bona idea. La instal·lació ‘Unsilence Gaza‘, col·locada a l’entrada del parc del Fòrum durant el Primavera Sound n’és un bon exemple. Aquest túnel de quinze metres, que reproduïa sons reals que la població de la franja de Gaza pateix les 24 hores del dia, es va convertir en un dels elements més comentats de la primera jornada del festival. Fins aquí, objectiu aconseguit. Col·locar el conflicte i el genocidi que Israel està cometent a hores d’ara en el territori palestí en la primera línia del debat.

Ara bé, a quin preu? No dubto que la idea, concebuda entre les organitzacions sense ànim de lucre Casa Nostra, Casa Vostra i Novact amb la col·laboració de la Fundació Primavera Sound fos conscienciar el públic assistent sobre les atrocitats que s’estan duent a terme en el territori palestí, però l’execució va resultar una instrumentalització del dolor aliè massa barroera. En el context gairebé de parc temàtic que és el Primavera Sound, la instal·lació semblava una atracció més, amb desenes de visitants fent cua cervesa en mà per a poder sentir el soroll constant dels bombardejos i els drons del pànic.

Val a dir que l’experiència és impressionant i l’autor, l’enginyer palestí Oussama Rima, aconsegueix la seva voluntat de traslladar la por i la desesperació al públic. Però alhora el context no és el més adequat per a una instal·lació com aquesta perquè acaba contagiant-se de l’ambient frívol que desprèn tot l’entorn. A més, accions com aquesta, tan cridaneres i promocionades pels mitjans de comunicació, acaben semblant més una estratègia d’imatge, que no pas una reivindicació sincera. I més encara tenint en compte que molts dels artistes programats en el festival ja van dur a terme les seves denúncies particulars i genuïnes del genocidi de Gaza.

D’altra banda, la instal·lació anava acompanyada de la venda de samarretes amb la inscripció “Unsilence Gaza”. Com calia esperar, els diners recaptats per aquesta acció han anat dirigits a l’ONG Palestinian Medical Relief Society. De nou, la solidaritat expressada en termes mercantils i de consum.

Tanmateix, el que està succeint a Gaza des de fa mesos és tan greu i el silenci còmplice de bona part dels governs occidentals tan galdós, que si aquesta, a parer meu, desafortunada acció ha servit per a despertar alguna consciència; el mal gust ja ha pagat la pena.

Imagen de portada © Sílvia Villar
Unsilence Gaza al Primavera Sound. Foto © Sílvia Villar

Autores de este artículo

PUBLICITAT

Continguts relacionats

MME AWARDS 2024

Los 15 nominados a los Music Moves Europe Awards 2024

Te presentamos a los 15 artistas nominados para ganar los prestigiosos Music Moves Europe Awards 2024, entre los cuales se encuentra el artista y productor madrileño Ralphie Choo. El 18 de enero se revelarán los ganadores en la ceremonia de entrega de los premios.

Yoko Ono no tuvo la culpa, por Anabel Vélez

La culpa de todo no la tiene Yoko Ono

Harta de tanta crítica absurda contra las mujeres por el simple hecho de ser mujeres o por haberse casado con músicos conocidos, esta semana Anabel Vélez le dedica una oda a Yoko Ono. Alabada sea.

Horóscopo musical Tauro. © Andrea Contreras

Tu horóscopo musical se alinea con Tauro ♉︎

¡Por fin llegan vuestras predicciones musicales! Un horóscopo que no solo augura cómo irán tus próximos 30 días; también te recomienda la mejor música para pasar el mes en función de tu signo zodiacal. Arrancamos con los protagonistas de este mes, Tauro, y los mejores temas según tu signo y lo que te espera.

Sidecar 29 setembre - Qualsevol Nit

Celebra que el periodisme musical continua viu

La revista musical Qualsevol Nit celebra el seu 5 (+1) aniversari el dijous 29 de setembre a la sala Sidecar amb una festa que comptarà amb una exposició commemorativa (gratuïta) i un triple concert de Cristina Len, Aren i Subliminal (10€).

Club de Nit

De la feina a casa i de casa a la feina… ha de haver-hi alguna cosa més. Ser del club et dona accés a:

Subscriu-te!

T’està agradant el que veus? Forma part de la comunitat musical de Barcelona