A vegades, els concerts més petits són els que aconsegueixen deixar empremta. A La Nau de Barcelona, BLK ODYSSY, nom artístic del texà Juwan Elcock i un dels artistes més intrigants i camaleònics del panorama actual del R&B i soul alternatiu, va arribar per presentar 1-800-FANTASY. Inicialment conegut com a Sam Houston, un crooner de folk americà, Elcock es va reinventar amb el nom de BLK ODYSSY per explorar noves fronteres musicals que incorporen des del funk dels anys setanta fins al gangsta rap i el neo-soul. Aquesta transformació artística va començar després d’escoltar To Pimp a Butterfly de Kendrick Lamar, un àlbum que el va inspirar a sortir del marc del folk-rock per submergir-se en una fusió de sons més arriscada i expansiva.
La carrera d’Elcock, conegut també per la seva preferència per àlbums conceptuals, es va consolidar amb Diamonds & Freaks (2023), una “novel·la eròtica” en format musical de quatre capítols. Ara, amb 1-800-FANTASY (2024), BLK ODYSSY i el guitarrista Alejandro Rios han ampliat el seu ja ric repertori de R&B, jazz i hip-hop, incorporant elements de pop-rock dels anys 2000 i indie per crear una experiència sonora immersiva. L’àlbum narra la història d’un jove que desenvolupa una obsessió per una operadora d’una línia de telèfon eròtica, un relat que explora desitjos i fantasies d’una manera tan provocadora com innovadora.
En aquesta gira, l’espectacle que porta el d’Atlanta és de màxima qualitat. Començant pels teloners, els londinencs JD Cliffe i BINA.. El primer, un artista emergent de la nova escena de rap britànic que va oferir un set ple d’energia i ritme perfecte per a un preescalfament, fusionant grime, UK drill, i sons experimentals. Però qui em va marcar va ser BINA. i el seu neo-soul barrejat amb R&B i jazz, amb influències que reflecteixen la seva herència nigeriana i la vida a Londres. Coincidint amb el dia del seu aniversari i amb un nou EP acabat de sortir del forn, Chaos Is Her Name, l’artista ens va regalar un concert curt però intens, interpretant alguns temes nous per primera vegada en directe i altres més coneguts com a Blackjack, a més del remix de Dark Cloud de la DJ Nia Archives.
El show de BLK ODYSSY va començar tal i com esperàvem: directe i explosiu. Les primeres notes de XXX va activar al públic i va crear una atmosfera quasi mística, amb una il·luminació tènue que ressaltava l’estètica inconfusible d’Elcock, qui va aparèixer a l’escenari amb una actitud de rockstar per interpretar altres grans favorites com CREEP o I WANT YOU.
Cada membre de la banda va brillar amb llum pròpia, fent de l’escenari petit el seu terreny de joc. Alejandro Ríos va fer vibrar l’espai amb solos de guitarra carregats d’intensitat, mentre Marcus Jones a la bateria es deixava portar en una explosió de ritmes que s’encomanaven al públic. Com una tempesta de talent condensada, cadascun d’ells va trobar el seu moment per desfermar-se i mostrar allò que els fa únics, movent-se amb tanta passió que semblava que els murs de l’escenari s’eixamplaven només per ells. Estaven apretats, però en aquella hora i mitja van convertir cada centímetre en energia pura, conquerint l’espai amb una entrega absoluta. “Això és una bogeria” va arribar a exclamar algú darrere.
Des dels talls més sensuals com GHOST RIDE o FUNKENTOLOGY fins als més contundents com PHASE o XXX, BLK ODYSSY va demostrar ser un tot terreny, capaç de dominar qualsevol gènere que es proposi, ja sigui pop-rock indie amb funk, soul amb tocs de jazz o R&B i hip-hop. Els amants del gènere coincidirem que poder gaudir de concerts com aquest a la nostra ciutat és un autèntic regal, i només esperem continuar descobrint joies musicals com BLK ODYSSY, que estan marcant el panorama actual i, sens dubte, tenen un futur prometedor. Només cal viure el seu directe per comprendre-ho plenament.
Autores d'aquest article
Aïna López García
Maria Pérez
Hago fotos prácticamente desde que tengo memoria. Colecciono vinilos y conciertos. Probablemente podría adivinar todas las canciones de Gracie Abrams y Taylor Swift escuchando los 3 primeros segundos.