Cal tenir diners per començar en la música?

Mar Rubio reflexiona sobre la necessitat de tenir diners per provar de fer-se un lloc al món de la música, que és una pregunta bastant més complexa del que pot semblar a simple vista.
20 años de Kasba Music

PUBLICIDAD

En aquest món aparentment hiperconnectat, on les tecnologies han obert les portes a un univers musical virtualment il·limitat, sembla que el somni de fer-se un lloc en la indústria ja no requereix les grans inversions inicials d’abans. Tot i això, no tot és tan senzill. Darrere de l’escenari digital esbossat pel panorama actual de la música, persisteixen barreres que no sempre es veuen a simple vista, però que poden marcar la diferència entre tocar les estrelles o quedar-se a mitja carrera.

En una època en què es poden crear cançons des de l’ordinador de casa i distribuir-les en línia amb relativa facilitat, sembla que el món de la música hagi obert les portes a qualsevol persona amb passió i creativitat i que qualsevol pugui arribar a  viure d’això si és bo i s’esforça, al més pur estil “American Dream”. La “democratització” de la tecnologia ha estat aclamada com una oportunitat única per trencar els costos inicials que abans associàvem amb l’entrada a la indústria, i en part ho ha estat. No obstant això, no podem perdre de vista elements clau que poden determinar la ruta cap a l’èxit: el capital econòmic i el capital cultural.

Darrere de cada cançó que escoltem, hi ha una història d’inversió. Des de l’equipament tècnic i els instruments fins als costos d’enregistrament i producció, cada pas en la creació musical implica recursos financers. Les despeses poden acumular-se ràpidament, i fins i tot en l’era digital, la qualitat té un preu. Així, mentre és possible crear música sense una gran inversió inicial, l’escalada cap a una carrera professional no està lliure de costos. Molts músics han de fer malabarismes amb múltiples feines per finançar els seus projectes musicals. Les hores invertides en la creació i l’aprenentatge de la música es combinen amb jornades laborals en altres àmbits per satisfer les despeses associades a la seva passió. Això planteja la pregunta: calen diners per començar en la música? La resposta pot ser sí, però també pot ser molt més complexa. Perquè aquestes despeses, en última instància, van més enllà de la mateixa música; són una inversió en un objectiu vital molt específic, amb l’esperança que, en algun moment, l’esforç es convertirà en recompensa.

En aquest context, l’abordatge del concepte de capital cultural és essencial. Aquest terme, que pot semblar una expressió acadèmica, i de fet ho és, en realitat es tradueix a la força que té la cultura i l’educació en la nostra manera de veure i fer les coses. Pierre Bourdieu, un sociòleg francès que va explorar a fons aquesta idea, va assenyalar que el capital cultural inclou tot el bagatge d’experiències, valors, coneixements i actituds que ens fan ser vistos com a persones cultes. Això no es limita als llibres que llegim, les pel·lícules que veiem o la música que escoltem; també comprèn l’educació musical i els coneixements tècnics que en resulten, que podrien significar la diferència entre fer música per passió i fer-ne una carrera.

David Throsby, un economista que ha analitzat la relació entre l’economia i la cultura, destaca com el capital cultural és l’engranatge que connecta les activitats culturals amb les econòmiques. Així que, no només parlem de començar, sinó de fer-se un lloc i créixer. I és aquí on la creativitat juga un paper cabdal. La capacitat d’innovar i de crear obres amb un valor cultural és un actiu que pot traduir-se en valor econòmic. Però, novament, això no és només una qüestió de talent. La formació i l’accés a l’educació musical poden ser els fonamentals que donen aquesta oportunitat.

Hauríem d’aspirar a un futur musical on tothom pugui expressar-se lliurement i contribuir a l’harmonia del nostre món sonor.

Però el capital, sigui econòmic o cultural, no és l’únic jugador d’aquest joc. Hi ha altres factors crucials com la intersecció entre les desigualtats socioeconòmiques, ètniques i de gènere. Aquelles persones que ja parteixen amb menys recursos poden trobar-se amb més obstacles en aquest camí. No només parlem de comprar instruments, llogar estudis, i pagar músics, tècnics i productors, sinó de la mateixa confiança i xarxes de contactes que poden ser inaccessibles en determinades comunitats o situacions particulars.

En resum, el debat sobre si es necessiten diners per començar en la música és més complex del que pot semblar a simple vista. Encara que les eines tecnològiques han fet que la música sigui més accessible i aparentment menys costosa en l’àmbit econòmic, les desigualtats persistents i de capital cultural continuen sent factors crítics. En aquest viatge cap a la professionalització musical que emprenen molts artistes, cal que com a societat i des de la indústria musical treballem per minimitzar aquestes desigualtats, assegurant que totes les veus, independentment del seu origen o recursos, tinguin la possibilitat i l’oportunitat de brillar en el món de la música.

Especialment per què quina gràcia té un sector tan important com la música si les veus són tan semblants (gairebé sempre persones blanques, heterosexuals, cisgènere, de classe mitjana-alta) entre elles? No és molt millor tenir veus diferents? Cal recordar la importància de donar veu al màxim de perspectives que sigui possible. La música és una riquesa que es multiplica quan abraça la diversitat. Cada nota, cada lletra, cadascuna de les nostres veus úniques, teixeixen un mosaic sonor que enriqueix enormement les nostres vides. Per tant, hauríem d’aspirar a un futur musical on tothom pugui expressar-se lliurement i contribuir a l’harmonia del nostre món sonor.

Autora d'aquest article

20 años de Kasba Music

PUBLICIDAD

Deja un comentario

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Qualsevol Nit te informa que los datos de carácter personal que me proporciones rellenando el presente formulario serán tratados por Victor Parreño Vidiella como responsable de esta web. La finalidad de la recogida y tratamiento de los datos personales que te solicitamos es para enviarte nuestras publicaciones, promociones de productos y/o servicios y recursos exclusivos. La legitimación se realiza a través del consentimiento del interesado. Te informamos que los datos que nos facilitas estarán ubicados en los servidores de MailChimp (proveedor de email marketing), a través de la empresa The Rocket Science Group LLC, ubicada en EEUU y acogida al EU-US Privacy Shield. Ver la política de privacidad de The Rocket Science Group LLC. El hecho de que no introduzcas los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no podamos atender tu solicitud. Podrás ejercer tus derechos de acceso, rectificación, limitación y suprimir los datos en hola@qualsevolnit.com así como el derecho a presentar una reclamación ante una autoridad de control. Puedes consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra política de privacidad.

Fes-te subscriptor/a i ajuda’ns a seguir compromesos amb el so de la nostra ciutat

SUBSCRIPCIÓ ANUAL + WELCOME PACK 

60€

pagament anual (5€ al mes)

SUBSCRIPCIÓ MENSUAL

6€

pagament mensual (72€ a l’any)

SUBSCRIPCIÓ BONO JOVEN
+ WELCOME PACK

pagament únic de 60€

Si ho prefereixes, pots fer una aportació voluntària seleccionant tu mateix la quantitat que desitgis donar

Lectures musicals estiu DESTACADA

7 lectures musicals per baixar a la platja aquest estiu

El retrat visceral i honest de Kathleen Hanna, el manual pràctic i inspirador per a qualsevol persona creativa, l’univers de The Velvet Underground, el relat commovedor de Miki Berenyi o la història del Rock en còmic són les opcions de lectura que et proposem per aquest estiu.

Musicalment al dia amb Qualsevol Nit

¿Quieres recibir las novedades musicales de Barcelona? Apúntate a nuestra newsletter. Te enviaremos cada semana nuestros mejores contenidos de autor. En primicia. Mola, ¿eh?

Qualsevol Nit te informa que los datos de carácter personal que me proporciones rellenando el presente formulario serán tratados por Victor Parreño Vidiella como responsable de esta web. La finalidad de la recogida y tratamiento de los datos personales que te solicitamos es para enviarte nuestras publicaciones, promociones de productos y/o servicios y recursos exclusivos. La legitimación se realiza a través del consentimiento del interesado. Te informamos que los datos que nos facilitas estarán ubicados en los servidores de MailChimp (proveedor de email marketing), a través de la empresa The Rocket Science Group LLC, ubicada en EEUU y acogida al EU-US Privacy Shield. Ver la política de privacidad de The Rocket Science Group LLC. El hecho de que no introduzcas los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no podamos atender tu solicitud. Podrás ejercer tus derechos de acceso, rectificación, limitación y suprimir los datos en hola@qualsevolnit.com así como el derecho a presentar una reclamación ante una autoridad de control. Puedes consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra política de privacidad.

Fes-te subscriptor/a

Emporta't un Welcome pack

i ajuda'ns a seguir compromesos amb el so de la nostra ciutat