Cruïlla és el gran festival que vol ser més que un gran festival. O potser ja ho és. Així ho entén el seu equip, liderat per Jordi Herreruela, i així ho comença a entendre el públic i els mitjans. Aquests últims, reunits aquest matí després de dos anys sense rodes de premsa, hem estat expectants per conèixer el line-up mentre es repassàvem els aspectes no musicals, que són molts, si parlem del Cruïlla.
Encara queden noms per confirmar, tant de música com de les vessants d’art i comèdia. Però el que s’ha presentat avui col·loca al Cruïlla a un lloc dolç en la ment del fan. Els plats forts són dues estrelles llatinoamericanes, referents i reis d’estils com la salsa, la bachata o el merengue. Es tracta de Ruben Blades i Juan Luis Guerra. Mai havien coincidit alhora a Europa i no es vol dir que serà una de les darreres oportunitats per veure’ls per no cridar la mala sort, però potser sí.
Presentàvem a Residente i Zahara com a dos músics que amb el seu René i la seva Marichane, respectivament, han fet cadascú a la seva manera tot un manifest. S’han despullat completament, han arribat molt endins i ens han fet sentir coses molt profundes. Això és ser músic pel director del Cruïlla. Entre els tres primers hi sumen més de 70 Grammys… aquí hay nivel. Més noms: Rigoberta Bandini i Stay Homas
De nostàlgics en tenim uns quants (Duran Duran, Elefantes…) però també noms pensats per a la generació Z (Rels B, Trueno…). Una cosa en comú que tenen tots aquests grups mencionats es que o són nacionals/locals o venen de Llatinoamerica. Per fi aquesta música en primera línia i no després de l’anglosaxona (que també hi ha: Jack White o Hot Chip, entre d’altres). Un altre fil conductor per l’equip del festival és el ball. «Fins ara hem pogut gaudir de concerts però no hem pogut ballar», deia Herreruela, que amb aquest Cruïlla el que vol és fer-nos ballar. Toteking, Tanxugueiras
Més enllà del cartell
Un altre objectiu que té el festival és, com dèiem al principi, ser més que un festival i, amb les seves accions, liderar unes bones praxis que a poc a poc es facin a la resta del sector. Ser sostenible i divers «no és una moda, sinó un compromís ferm» que impregna tot el projecte, des de les contractacions de proveïdors i treballadors perquè siguin locals («una cosa que sembla obvia però que no ho és tant» perquè, afegim nosaltres, és un secret a veus que altres grans festivals contracten fora del país per estalviar) fins que els assistents generin el mínim impacte ambiental possible (a l’hora de menjar, de beure, etc). I això també implica convertir al Cruïlla en un festival amb el qual remarcar el talent local i d’aquesta manera atraure gent talentosa d’altres llocs que vulguin viure a Barcelona i no només venir de festa un cap de setmana.
Tornarem a ballar i tornarem a apropar-nos a gent que no coneixem. Torna el Cruïlla del 6 al 9 de juliol al Parc del Fòrum de Barcelona amb el seu format habitual de 4 dies, limitat a 15.000 persones dimecres i dijous i a 25.000 el dies forts de festival (divendres i dissabte). Allà hi serem!

Autores de este artículo
