Eminem: Del nen fràgil a l’home dur

Avui que és el 50 aniversari de l’Eminem, a.k.a Slim Shady, aprofitem per recordar els enfrontaments que va protagonitzar amb les “princeses del pop” dels 90.
Compartir en facebook
Compartir en twitter
Compartir en email
Compartir en whatsapp
Gato News

PUBLICIDAD

Marshall Bruce Mathers III, a.k.a Eminem o Slim Shady, va néixer el 17 d’octubre del 1972 a St Joseph (Missouri, Estats Units). Avui que és el seu 50è aniversari aprofitem per recordar els enfrontaments que tingué amb cantants pop a finals dels anys 90 i ben entrats els 2000.

Marshall no va arribar a conèixer el seu pare. Debbie Nelson Mathers, la mare, s’hi havia separat perquè l’agredia i mai va tornar a saber-ne res més. L’herència d’abandonament no era casual, sinó que procedia d’un patró familiar, en tant que el seu avi biològic també va acabar desapareixent del mapa i no s’implicà en la criança de Debbie.

Així doncs, la infància de Marshall va estar marcada per la inestabilitat, per trasllats i canvis constants de ciutat fins que, gairebé en finalitzar l’etapa escolar primària, la seva mare i ell s’instal·laren permanentment a Detroit (Michigan). A tots els centres pels quals passava solia ser un dels pocs alumnes blancs, cosa que va provocar que l’assetgessin. Un nen en particular li va propinar una pallissa als lavabos de tal nivell que va estar 10 dies en coma. Desemparat, però tenaç amb els seus objectius es va anar fent conegut a l’escena local del hip hop participant a les batalles de galls.

De la mateixa forma que ha gaudit d’un reconeixement inqüestionable gràcies als seus treballs artístics –guanyà un premi Grammy, entre molts altres, en tres ocasions consecutives dins la categoria de ‘Millor Àlbum de Rap’ per The Slim Shady LP, The Marshall Mathers LP i The Eminem Show–, Eminem també ha sigut un personatge que ha generat polèmica pel to masclista de certes creacions signades sota el seu nom.

Al llarg de la trajectòria professional que sosté sobre les espatlles, el raper ha protagonitzat xocs frontals amb dives del pop com ara Christina Aguilera, Britney Spears o Mariah Carey. De fet, quan el 2017 li preguntaren en una entrevista de Vulture perquè, durant els inicis de la seva carrera, havia humiliat aquelles estrelles, ell respongué que el motiu es trobava en què l’enfurismava que l’encasellessin com a raper pop, com “un producte manufacturat que no sóc i mai vaig ser”.

L’enemistat amb Christina Aguilera, però, va originar-se arrel que el 99, durant el MTV Special What A Girl Wants, la solista deixés anar que Eminem s’havia casat amb la seva nòvia de sempre, Kim Scott –amb qui mantenia una relació destructiva–, en una cerimònia secreta. Això irrità fins a tal punt al compositor que li dedicà unes paraules ofensives al seu track, The Real Slim Shady. Inclús l’acusà de contagiar-li “VD”, és a dir, una malaltia de transmissió sexual. 

També va esmentar a Aguilera a Off The Wall, juntament amb Britney Spears, en els següents versos misògins:

I stick Britney Spears in a room full of mirrors (Jo encasto a Britney Spears en una habitació plena de miralls)

So she gets fifty years of bad luck (Perquè tingui cinquanta anys de mala sort)

Causin’ terror to Christina Aguilera (Provocant terror a Christina Aguilera)

When I grab her by the hair and drag her across the Sahara (Quan l’agafo pels cabells i l’arrossego travessant el Sàhara)

Christina Aguilera no es quedà de braços creuats i li contestà amb el seu himne feminista, Can’t Hold Us Down. La desavinença entre ambdós artistes no només es va donar perquè Aguilera comentés en públic un aspecte de la vida personal d’Eminem. Es veu que la vocalista afegí que en una cançó –el més provable és que s’estigués referint a Kim, de The Marshall Mathers LP– el compositor parlava de matar la seva dona després que li fos infidel i el substituís per una tercera persona. No era la primera vegada que l’intèrpret utilitzava un llenguatge violent envers Scott a les seves lletres. Mentre que a Kim recitava Sit down bitch! You move again I’ll beat the shit out of you! (Seu puta! Si et mous un altre cop, et fotré una pallissa!), ja a ’97 Bonnie & Clyde (The Slim Shady LP) descrivia com es desfeia del cadàver de la mare de la seva filla deixant-lo lliscar per l’aigua del llac. 

Tot això posa sobre la taula que a la dècada dels 90 i a bona part dels 2000, discursos d’odi o d’apologia de la violència de gènere o del feminicidi no se censuraven i estaven a l’ordre del dia. Actualment aquests mateixos temes seria  impensable que sonessin a la ràdio o als grans canals musicals de televisió com l’MTV. A més, sento que aleshores, darrere l’etiqueta de “geni”, els homes que s’havien guanyat el respecte de l’star system nord-americà podien, amb total impunitat, atacar verbalment a les “princeses del pop” que, al contrari d’ells, estaven sotmeses a encarnar un rol virginal, purità i de bones nenes. Afortunadament, des de llavors, han sorgit veusBillie Eilish, Amy Winehouse, Beyoncé, Lady Gaga, Abril Lavinge, Jorja Smith, i un llarg etcètera– que s’han rebel·lat, cadascuna a la seva manera, i s’han resistit a l’opressió.

Potser, tal i com funciona el món ara, Eminem hauria estat cancel·lat a les xarxes socials. Segurament, per una cosa dolenta versus la majoria d’impactes remarcables i positius, se l’hagués jutjat per la primera i no se li donaria una segona oportunitat amb la fi que millorés i deconstruís la seva masculinitat tòxica. Aquesta, si més no, és fruit de comptar amb referents masculins abusadors que fugen de la responsabilitat compartida de tenir cura dels fills. Homes  que no estan connectats amb la seva sensibilitat, perquè destinen l’energia a preservar la closca de “tipus dur”.

Però l’alter ego de Slim Shady en el qual es va refugiar Eminem legitima les actituds pròpies d’un machirulo? Un podria replicar que, si no hagués interpretat aquest paper, no sabríem de la seva existència i no hagués contribuït, amb la seva obra, a l’avenç de la música urbana.

No obstant, el que continua sent innegable, al marge de les controvèrsies, és la resiliència del raper i com aquesta qualitat ha servit d’inspiració per nens i nenes que provenen de famílies problemàtiques i desestructurades. Amb l’exemple d’Eminem intueixen que, si persisteixen i es comprometen amb el seu somni, serà possible tocar-lo amb les mans i capgirar la seva sort.  

Imagen de portada © Jhonatan Medina Caguana

Autora de este artículo

Ghost Transmission - Get me high

PUBLICIDAD

¿Te ha gustado? ¡Compártelo!

Compartir en facebook
Compartir en twitter
Compartir en email
Compartir en whatsapp

Deja un comentario

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Qualsevol Nit te informa que los datos de carácter personal que nos proporciones rellenando el presente formulario serán tratados por Victor Parreño Vidiella como responsable de esta web. La finalidad de la recogida y tratamiento de los datos personales que te solicitamos es para gestionar los comentarios que realizas en este blog. La legitimación se produce con el consentimiento del interesado. Como usuario e interesado te informo que los datos que me facilitas estarán ubicados en los servidores de  (proveedor de hosting de Qualsevol Nit) dentro de la UE. Ver política de privacidad del proveedor de hosting. El hecho de que no introduzcas los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no atender pueda tu solicitud. Podrás ejercer tus derechos de acceso, rectificación, limitación y suprimir los datos en info@qualsevolnit.com así como el derecho a presentar una reclamación ante una autoridad de control. Puedes consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra política de privacidad.

Fes-te subscriptor/a i ajuda’ns a seguir compromesos amb el so de la nostra ciutat

SUSCRIPCIÓ ANUAL + WELCOME PACK 

60€

pagament anual (5€ al mes)

SUSCRIPCIÓ MENSUAL

6€

pagament mensual (72€ a l’any)

Si ho prefereixes, pots fer una aportació voluntària seleccionant tu mateix la quantitat que desitgis donar

Habla de mi en presente / Barcelona

Habla de mí en presente: Fusionando la rumba con Berlín

Habla de mi en presente es una banda curiosa. Mitad de Barcelona, mitad de diferentes ciudades de Europa. Tocaban rumba casi como un ejercicio hedonista y se conocieron en Berlín, así que le añadieron tecno a la fórmula. Hoy estrenan nuevo disco.

Clàudia Cabero. Foto ©Juan Miguel Morales

Clàudia Cabero: «Jaque mate doctor»

Clàudia Cabero presenta ‘Aorta’ (U98 Music), su segundo álbum de estudio, en que se combina la música de autor con una (re)visión personalísima de la música de raíz. A través de las canciones homenajea y conecta las personas, músicas y experiencias que la han marcado los últimos años.

Especial backstage Mueveloreina

Karma i Joaco nos reciben en el backstage de Razzmatazz y nos cuentan por que la bañera es el lugar preferido Walter antes del concierto de Mueveloreina.

Musicalment al dia amb Qualsevol Nit

¿Quieres recibir las novedades musicales de Barcelona? Apúntate a nuestra newsletter. Te enviaremos cada semana nuestros mejores contenidos de autor. En primicia. Mola, ¿eh?

Qualsevol Nit te informa que los datos de carácter personal que me proporciones rellenando el presente formulario serán tratados por Victor Parreño Vidiella como responsable de esta web. La finalidad de la recogida y tratamiento de los datos personales que te solicitamos es para enviarte nuestras publicaciones, promociones de productos y/o servicios y recursos exclusivos. La legitimación se realiza a través del consentimiento del interesado. Te informamos que los datos que nos facilitas estarán ubicados en los servidores de MailChimp (proveedor de email marketing), a través de la empresa The Rocket Science Group LLC, ubicada en EEUU y acogida al EU-US Privacy Shield. Ver la política de privacidad de The Rocket Science Group LLC. El hecho de que no introduzcas los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no podamos atender tu solicitud. Podrás ejercer tus derechos de acceso, rectificación, limitación y suprimir los datos en hola@qualsevolnit.com así como el derecho a presentar una reclamación ante una autoridad de control. Puedes consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra política de privacidad.

Fes-te subscriptor/a

Emporta't un Welcome pack

i ajuda'ns a seguir compromesos amb el so de la nostra ciutat