Durant l’estiu i la tardor hem estat parlant de congressos i fires d’indústria musical com el Primavera Pro al juny, enfocada al mercat més internacional, el Mercat de Musica Viva de Vic al setembre, amb les propostes emergents com a foc principal o el BIME a l’octubre, on el business i el networking eren els grans protagonistes a Bilbao. Si una cosa tenen en comú aquests és que sempre la música en viu té un paper principal. Tots s’acompanyen de showcases, concerts durant dies que omplen tots els garitos de les ciutats o fins i tot festivals. Però, i la música enregistrada on queda? Des de l’era digital, hi ha una alteració constant de la cadena de valor que caracteritza els processos de producció i distribució -i consum- de la música enregistrada i sovint la mateixa indústria de la música enregistrada no ha sabut explicar-se prou bé.
Sembla que l’Associació de Productors i Editors Fonogràfics i Videogràfics Catalans (APECAT), eren conscients d’aquesta mancança de respostes i per primer cop, els dies 25 i 26 de novembre arriba a Barcelona Fonograma, les primeres jornades que reivindiquen el paper vital de la música enregistrada en totes les disciplines artístiques, des de la dansa, al teatre, el cinema o els videojocs. Estaran obertes tant a professionals del sector com al públic general que pugui estar interessat en la matèria i faran pedagogia del nou rol de la indústria fonogràfica, ja que és el punt de partida de la major part dels artistes.
Tot el que s’ha de saber sobre la música enregistrada
Durant els dies 25 i 26 de novembre, un total de 6 debats a taules rodones tindran lloc al centre de producció i recerca artística Hangar de Barcelona, on hi participaran multitud de protagonistes d’aquesta indústria. Totes entorn a la música enregistrada, tractaran de donar resposta a les preguntes més comunes. Aquí una pinzellada de tots ells:
Com es crea?
Amb els productors Jordi Cubino o Hug Sound o les artistes Aiala o Gemma Polo, parlaran de com han afectat les noves tecnologies a la creació musical. De com, per exemple, s’ha modificat la manera de consumir o la manera de compondre. I també de què aporta la tecnologia als creadors i de si les noves formes de creació en música inclouen l’audiovisual o no.
Dia i hora: Divendres 25 de novembre, 11:30h.
Com es produeix?
Amb David Rosell, Roger Rodes i Eduard Balaguer Music com a productors i Ley DJ com artista, es debatrà que es considera producció musical avui en dia, quines són les oportunitats i reptes de la tecnologia com a instrument i si ha canviat el paradigma de creació musical en aquesta nova era digital.
Dia i hora: Divendres 25 de novembre, 13h.
Com s’accedeix?
Els periodistes Xavier Cervantes, Sergi Sánchez i Laura Durán, juntament amb la directora de Backgroud Noise (agència de promoció musical), Sara Moreno i el moderador Joni Sahún (director de Kasba Music), s’encarregaran de debatre sobre l’impacte de la tecnologia en l’accés i consum de contingut musical. Parlaran de com ha afectat la cultura de la immediatesa en el consum de música (la durada, els llançaments, els formats, etc.) i quines són les tendències de futur a les plataformes digitals.
Dia i hora: Divendres 25 de novembre, 15:30h.
Com es gestiona?
Moderada per Eva Faustino i amb la participació de la directora d’operacions d’Unison Irene Bauza, el president d’Agedi, Antonio Guisasola, el president d’AEDEM Josep Gómez i el director de catalunya i balears d’SGAE, Luis Gómez, aquesta taula rodona donarà sortida a temes com els nous camins a explorar dins de la indústria fonogràfica lligats a la tecnologia, les oportunitats i els reptes en la gestió de catàleg, els drets de la música feta a Catalunya i es debatrà sobre si estem davant d’un canvi similar al que va ocórrer en el traspàs del físic al digital.
Dia i hora: Divendres 25 de novembre, 17h.
Com es comunica?
Quin és el nou rol dels mitjans en la indústria fonogràfica? Miquel Curanta (ICEC), Albert Puig (ICAT), Lourdes Moreno (Podium podcast) i Rut Martinez (Seed Music) parlaran del nou paper dels mitjans de comunicació en el fonograma, així com de l’efecte de la viralitat. També es tractaran temes com la mesurabilitat de l’impacte i la realitat dels formats musicals al panorama audiovisual.
Dia i hora: Dissabte 26 de novembre, 11:30h.
Com evoluciona?
Metaverso, blockchain, NFTS… paraules que encara ens sonen a xinès. Moderada per Verónica Casas de Blanco y Negro, Arnau Sabaté (Guzzu), Xavier Marcé (regidor d’Indústries Culturals a L’ajuntament de Barcelona) i Marisol Lopez (directora general de la direcció general de cultura digital del departament de cultura de la Generalitat) ens parlaran d’aquests nous camins a explorar dins de la industria fonogràfica lligats a la tecnologia. Debatran sobre si estem davant d’un nou canvi de paradigma real i si estem davant els mateixos senyals d’un canvi similar al que va ocórrer en el físic al digital.
Dia i hora: Dissabte 26 de novembre, 13h.
Presentació d’artistes… Sense cantar?
Quan les taules rodones hagin acabat, a les tardes de divendres i dissabte, alguns artistes tindran l’oportunitat de presentar-se davant el públic, amb la particularitat de què la majoria d’ells ho faran sense cantar. Estem acostumats a presenciar showcases o concerts a aquests tipus de congressos però aquest cop, Doble & Hug Sound, Scorpio, Sexenni, Navet, Dones d’aigua, Gigi Ros o Tou ens explicaran el seu projecte artístic sense necessitat de què la música soni, posant l’accent en la importància que tenen els processos de creació i producció als seus projectes.
Quan? 25 i 26 de novembre.
On? Hangar Barcelona
Quant? Accès gratüit al públic general.
Organitza: APECAT
Més informació aquí.
Autora de este artículo
1 comentario en «Arriba a Barcelona Fonograma, les primeres jornades professionals sobre música enregistrada»
Per quan una altre taula rodona? Per motius de feina no puc assistir a cap i estic molt interessada.
Gràcies