SORDIDA som diggm’clua, KUYA i La Chunga, tres amics que ens vam criar junts escoltant els discs de bandes mixtes dels 2000 com Black Eyed Peas o The Fugees. DISC-UUU va ser un primer treball per trobar-nos musicalment els tres. …, un segon projecte on mostraven les nostres tres cares. Tot sempre amb les produccions de PINASSA DEAL, el col·lectiu de productors de KUYA i diggm’clua. Un cop ens vam entendre com a artistes entre nosaltres, vam voler compartir la nostra música amb altres artistes que admirem. Així, TOT BÉ és el nostre primer disc on hi han participat diferents músics de l’escena alternativa catalana. Un viatge que desglossem aquí:
EIII – SORDIDA
Com començar un disc, és tot un tema. Vam voler començar-ho amb el concepte de l’inici, també ho vam acabar amb la idea del final. El tema té reminiscències d’un hip-hop més jazzy, volíem un caminar matiner que entrés suau, assolellat, un despertar agradable donant la benvinguda a l’oient que s’endinsi en aquest viatge. Moltes de les produccions del disc neixen de zero, d’altres a través del sampleig com aquest tema, una tònica constant a SORDIDA. Feia temps que volíem fer una cançó tranquil·la amb un BPM més baix, experimentar amb el drumless i amb una col·laboració instrumental. La flauta travessera de Tarquim, músic de llatí i jazz, dona aquesta sonoritat tropical, selvàtica, i un imaginari irresistible propi de les jams i les improvisacions que succeeixen en aquestes, espontàniament, en mans de músics erudits. És poc típic començar un disc amb una col·laboració. No obstant això, TOT BÉ és el resultat de SORDIDA interactuant amb altres artistes que admirem i respectem. Potser, precisament per això, havíem de començar aquest disc amb un altre músic.
GOYA – SORDIDA
Aquest va ser el nostre segon avenç del disc. Pura foscor interior. La romantització de les tenebres, en honor al mestre de les ombres. “El somni de la raó, produeix monstres…” va escriure al seu gravat. Una picada d’ullet al fracàs de la Il·lustració, època de les llums i la raó, que va donar pas al romanticisme i va sumir l’art i el pensament a les tenebres. Adaptat a la nostra actualitat, va ser una primera idea que ens va inspirar per indagar en el problema de la salut mental trobada als nostres temps. La producció també acompanya aquesta tenebrositat de forma sonora. En l’àmbit estètic, vam intentar portar el projecte a un pla més cinematogràfic: cinema negre, cares de pòquer rapejant sense mirar a càmera, diferents textures i tres figures arquitectòniques que representaven cadascun de nosaltres i els nostres tres monstres interns (tenim predilecció per l’elegància d’arquitectura geomètrica i els escenaris industrials). És l’aposta audiovisual més ambiciosa que hem fet mai, convidem a tots a veure el videoclip per posar cara a uns dels rostres de SORDIDA., codirecció de Daniel Dantes i Yoel Torres. La portada, és la mirada màgica durant el rodatge de Mel Ledesma.
TOT BÉ – SORDIDA
El concepte del disc. Som contrast pur: ens encanta la sonoritat i les lletres fosques, però som artistes i persones que tenen una forma alegre de mostrar-se al món. Al principi, vam pensar que havíem de triar entre aquestes dues formes artístiques, entre la llum i la foscor. Fins que ens vam adonar, que naixem i creixem del contrast. TOT BÉ és el punt de llum en una realitat aparentment fosca. És aquest somriure davant d’una dura pujada sense benzina, que brilla el doble amb el contrast del què la situació semblava que et produiria. És difícil el món de la música, és difícil en ell mateix la vida. Però la música s’ho val, l’art s’ho val. Fer-ho junts tots tres, compartir-ho, és sinònim que sempre sortirà bé malgrat el que passi. La lletra planteja situacions desagradables que només podem respondre de manera: eh, tot bé. Aquest tema dona nom i conceptualitza l’àlbum. La tornada no compta amb lletra perquè volíem fer un tema on la gent taral·legés una melodia, tots junts en directe. Roman Sánchez va acompanyar aquest taral·la amb una línia de trombó que va donar més ritme i brillantor a la tornada.
KEEP ON – SORDIDA ft Adala
Primer single d’aquest projecte i primera col·laboració que va fer SORDIDA. Adorem la manera en com l’estil d’Adala es va ensordir i l’estil de SORDIDA es va adalar. Tarda rere tarda, després de les nostres respectives jornades de vuit hores, anàvem a l’estudi de Radi Solar (discogràfica comunitària), i posàvem en bucle la producció mentre escrivíem, gravàvem, compartíem opinions… fins que vam acabar el tema. Increïble procés de creació. Tot el disc ho hem gravat així i al seu estudi. KEEP ON va ser el primer beat que diggm’clua i KUYA van fer junts farà cinc anys. Adala el va escollir entre milers, gairebé enterrat, i vam decidir cantar-lo a aquest concepte que després va lligar a la perfecció amb TOT BÉ: continua caminant, continua dret, continua. Tot amb el paisatge urbà de Barcelona i els carrers del nostre barri. No podríem haver començat aquest camí de millor manera que juntament amb Adala.
SUQUI – SORDIDA
Suor, fregament, desvergonyiment, sexe, festa. Teníem ganes de fer un tema guarro, bizarro i sense horaris. La sexualitat és una temàtica típica dels nostres temps que, tanmateix, no havíem utilitzat mai. És el tema descarat del disc, el de “amb la meva gent arrasant i la meva puta bola”, una de les cançons que vivim més en directe. La tornada està influïda per la forma de cantar i construir tornades simples i enèrgiques de rapers com Kendrick Lamar, dinàmiques que donen ganes de saltar. Una herència ianqui adaptada a la fonètica i la llengua catalana. El beat neix del sampling, que, tot i partir del mateix sample, es transforma en un nou beat a la meitat del tema.
BAGUETTE MIXTAPE – SORDIDA ft Lil Russia
Al capdavall, SORDIDA és un grup de hip-hop i el disc havia de comptar amb algun tema conseqüència d’anys escoltant productors com Knxwledge, Madlib o J dilla. El concepte d’aquest tema és reduir a una cançó l’experiència d’escoltar una beattape o un mixtape de hip-hop entrellaçant diferents beats. Volíem aconseguir que semblés més una sessió de dj que una cançó.Tres beats de PINASSA DEAL, el duo de KUYA i diggm’clua com a productors i autors de totes les produccions d’aquest àlbum. Tres canvis, tres mcs, moltes barres (de pa). Diggm’clua i Kuya comparteixen aquest moment mixtape amb Lil Russia, una rapera de Barcelona amb anys d’experiència al hip-hop que encaixa i dinamitza el tema a la perfecció amb un flow ben gros. Un tema que es troba entre el clàssic de les rotllanes de rap i l’extravagància als talls bruscos de les produccions de PINASSA DEAL.
PREMI – SORDIDA ft El Noi de Tona
El Noi de Tona és una persona amb qui sempre havíem volgut fer una col·laboració per la seva forma de rapejar en català: fresc, particular, directe. PREMI forma part d’aquesta foscor de SORDIDA, el llenç sòrdid d’un escenari ple d’obstacles (que al llarg del disc resolem junts amb altres temes plens de llum i un “tot bé” com a conclusió final de tot). En aquest tema parlem dels problemes socials i econòmics que generen les societats frenètiques. Un tema asfixiant: “la corda està alta, millor agafa’t…” a causa d’una realitat convertida en soga que intentem agafar de puntetes i que ens va fer oblidar el que sempre ens va importar de debò.
POR TU CASA – SORDIDA ft Cristina López
Aquest tema neix d’un joc que inventem i que anomenem GUEIM. Consisteix a fer que un esculli un vinil i repti l’altre a fer un beat amb aquest. Després, qui ha escollit el vinil, s’ha d’inventar una lletra sobre el beat creat. A la segona fase del joc, la primera matèria no és un vinil, sinó la veu que un grava. Aleshores l’altre l’ha de vestir i transformar amb la producció. Aquest tema va sortir del primer GUEIM que vam fer i és el tema més flamenc del disc perquè neix del cante de La Chunga. Conté un estil líric propi de la poesia flamenca, una forma d’escriure que sota la seva aparent simplesa, amb escenes i objectes quotidians, il·lumina conceptes universals i profunds. A La Chunga l’acompanya Cristina López, cantant i productora, una de les artistes amb més coneixement i respecte del flamenc i l’electrònica de l’escena catalana.
TAST – SORDIDA
“Tú no sabes como sabe mi boca diciendo que te…” és una tornada que juga amb la idea de no acabar dient mai el “t’estimo”. Partim de la idea de tot allò que “no imagines que sento per tu” i de tot el que no diem amb paraules perquè hi ha altres maneres de fer entendre els altres que els vols. TAST és el tall de la paraula “T’estimo” i aïllat significa “gust”, el sentit més proper al petó. És el tema més melós, sensible, apelfat. SORDIDA no havia fet mai una cançó amb un tema tan clàssic com l’amor i va ser tot un repte escriure una lletra personal, especial, sense tòpics. Els altres diran si ho hem aconseguit. No poder acabar dient aquesta paraula, també defineix la manera com ens va costar escriure sobre l’amor i és la via per acabar obrint-nos al tema.
DEW – SORDIDA
Un principi sempre implica un final. Allò mortal, allò finit, dona sentit a allò viscut. Acabem aquest disc i ja en volem fer un altre. Acabem aquest disc i l’abandonem perquè els altres el visquin. Tant l’ús de l’autotune com la producció són un nou horitzó que hem explorat en aquesta cançó, potser és la que conté una sonoritat més actual. Hi ha una primera part més festiva amb KUYA i La Chunga. Té el pes d’un final, però es mou al ritme enèrgic del trap. Després apareix una segona part gairebé recitada de diggm’clua. Una part deep, un espai per a la poesia parlada, una forma d’acabar on ens desplomem amb les nostres darreres forces. No planegem acabar així, però ho hem donat tot en aquest disc i el cos ens ho va demanar.
Imatge de portada © Yoel Torres
Autors d'aquest article