Núria Graham: Artista total

La cantautora catalano-irlandesa Núria Graham es recrea en el seu nou i flamant ‘Cyclamen’ en el concert a Barcelona pel Guitar BCN a la Paral·lel 62.
Hidden Track Banner Movil

PUBLICIDAD

Sembla que fos ahir, però ja fa deu anys que la Núria Graham va presentar-se en societat com la gran promesa de la música pop de casa nostra, amb el seu debut First Tracks (Autoproduït, 2013). Divendres a la nit, la cantautora catalano-irlandesa va demostrar una vegada més que l’edat és un número, erigint-se als 26 anys com una artista total en la presentació del seu últim treball, l’elegant i íntim Cyclamen (Primavera Labels, 2023) al festival Guitar Bcn 2023.

I això que Cyclamen precisament no sembla un àlbum fàcil de traslladar al directe. D’esperit bucòlic i nom de planta mediterrània, el nou treball de la Núria Graham representa un atrevit gir sonor a la seva proposta, reduint la presència de la guitarra en favor del piano, integrant acompanyaments orquestrals i incorporant un to jazz que el converteix en juganer. Malgrat això, la vigatana i la seva banda, formada per Malcus Codolà (bateria), ‘l’Eril’ Jordi Matas (guitarra i baix), Marcel·lí Bayer (saxòfon i clarinet) i Anna Godoy (arpa); van recrear-s’hi interpretant-lo sencer.

Tal com passa en el disc, l’onírica Procida va servir per a arrancar la nit. Seguidament, va arribar el torn de The Catalyst, una delicada balada que va aixecar la primera gran ovació de la nit. Tot i haver canviat de colors en la seva paleta sonora de la vigatana, Cyclamen no representa una ruptura total amb el passat de l’artista, com demostra el fet que la cantautora enllacés un fragment de Connemara, tema que obria el seu anterior treball Marjorie (Primavera Labels, 2020), amb Yes it’s me, the Goldfish!, una sinuosa faula existencialista que brilla amb llum pròpia en el seu últim LP.

“No sé si tinc fred o nervis, però estic tremolant”, deia entre rialles l’osonenca en la primera pausa del concert abans d’encarar la grungy Disaster in Napoli, que va sonar per moments tan caòtica com la ciutat del sud d’Itàlia. Tot i haver-se presentat tota la vida davant el públic amb una guitarra, ara Núria Graham es passa gran part del concert tocant el piano i fins i tot s’atreveix amb el baix, demostrant així que la seva evolució no només ha estat cosa de l’estudi, sinó que també ha arribat a la seva faceta d’intèrpret.

Música sense interrupcions

 

En la part final de la nit, els sofisticats arranjaments de la guitarra de Jordi Matas, els vents de Marcel·lí Bayer i l’arpa d’Anna Godoy, va sumir la sala Paral·lel 62 en una mena d’encanteri folk, elevant peces com l’autoreflexiva The Beggining of Things, l’angelical At Last o la planera The Waterway. “He intentat no parlar gaire perquè quan estic nerviosa acabo dient tonteries”, deia amb veu dubtosa la cantautora, que al llarg de la seva carrera sempre ha tractat sempre de fugir de les etiquetes que l’han acompanyat.

El bis va ser una doble mirada al futur i al passat. Primer, amb l’estrena d’una nova cançó basada únicament en el piano i, després, amb l’actualització de Peaceful Party People From Heaven. “So this is the future” cantava la Núria Graham del 2017 com si ja tingués al cap el que el futur li deparava. En ple 2023, ja és una de les veus de referència de casa nostra.

Núria Graham. Concert a Barcelona, Paral·lel 62. Foto © Aitor Rodero
Counting Crows | © Marina Tomàs
Núria Graham. Concert a Barcelona, Paral·lel 62. Foto © Aitor Rodero
Núria Graham | © Aitor Rodero
Núria Graham. Concert a Barcelona, Paral·lel 62. Foto © Aitor Rodero
Núria Graham | © Aitor Rodero
Núria Graham. Concert a Barcelona, Paral·lel 62. Foto © Aitor Rodero
Núria Graham | © Aitor Rodero
Núria Graham. Concert a Barcelona, Paral·lel 62. Foto © Aitor Rodero
Jordi Matas, Núria Graham | © Aitor Rodero
Núria Graham. Concert a Barcelona, Paral·lel 62. Foto © Aitor Rodero
Núria Graham | © Aitor Rodero

Autores de este artículo

Picture of Aitor Rodero

Aitor Rodero

Antes era actor, me subía a un escenario, actuaba y, de vez en cuando, me hacían fotos. Un día decidí bajarme, coger una cámara, girar 180º y convertirme en la persona que fotografiaba a los que estaban encima del escenario.

20 años de Kasba Music

PUBLICIDAD

Deja un comentario

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Qualsevol Nit te informa que los datos de carácter personal que nos proporciones rellenando el presente formulario serán tratados por Victor Parreño Vidiella como responsable de esta web. La finalidad de la recogida y tratamiento de los datos personales que te solicitamos es para gestionar los comentarios que realizas en este blog. La legitimación se produce con el consentimiento del interesado. Como usuario e interesado te informo que los datos que me facilitas estarán ubicados en los servidores de  (proveedor de hosting de Qualsevol Nit) dentro de la UE. Ver política de privacidad del proveedor de hosting. El hecho de que no introduzcas los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no atender pueda tu solicitud. Podrás ejercer tus derechos de acceso, rectificación, limitación y suprimir los datos en info@qualsevolnit.com así como el derecho a presentar una reclamación ante una autoridad de control. Puedes consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra política de privacidad.

Fes-te subscriptor/a i ajuda’ns a seguir compromesos amb el so de la nostra ciutat

SUBSCRIPCIÓ ANUAL + WELCOME PACK 

60€

pagament anual (5€ al mes)

SUBSCRIPCIÓ MENSUAL

6€

pagament mensual (72€ a l’any)

SUBSCRIPCIÓ BONO JOVEN
+ WELCOME PACK

pagament únic de 60€

Si ho prefereixes, pots fer una aportació voluntària seleccionant tu mateix la quantitat que desitgis donar

Stonefield - Sidecar

Stonefield: Oscura y delicada psicodelia

Las australianas Stonefield están de gira de presentación de su tercer disco de estudio ‘Far from Earth’ (Flightless Records, 2018) con 5 paradas en nuestro país. En su paso por el Sidecar, les acompañaron las barcelonesas Pinpilinpussies, garage pop con actitud punk.

Núria Graham. Foto © Sergi Moro

Núria Graham: Mirar atrás y después avanzar

El regreso como solista a los escenarios de Núria Graham tuvo lugar en la sala Apolo de Barcelona, donde presentó por primera vez las íntimas canciones de su nuevo disco ‘Marjorie’ (Primavera Labels, 2020) dentro del Guitar Fest BCN.

Musicalment al dia amb Qualsevol Nit

¿Quieres recibir las novedades musicales de Barcelona? Apúntate a nuestra newsletter. Te enviaremos cada semana nuestros mejores contenidos de autor. En primicia. Mola, ¿eh?

Qualsevol Nit te informa que los datos de carácter personal que me proporciones rellenando el presente formulario serán tratados por Victor Parreño Vidiella como responsable de esta web. La finalidad de la recogida y tratamiento de los datos personales que te solicitamos es para enviarte nuestras publicaciones, promociones de productos y/o servicios y recursos exclusivos. La legitimación se realiza a través del consentimiento del interesado. Te informamos que los datos que nos facilitas estarán ubicados en los servidores de MailChimp (proveedor de email marketing), a través de la empresa The Rocket Science Group LLC, ubicada en EEUU y acogida al EU-US Privacy Shield. Ver la política de privacidad de The Rocket Science Group LLC. El hecho de que no introduzcas los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no podamos atender tu solicitud. Podrás ejercer tus derechos de acceso, rectificación, limitación y suprimir los datos en hola@qualsevolnit.com así como el derecho a presentar una reclamación ante una autoridad de control. Puedes consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra política de privacidad.

Fes-te subscriptor/a

Emporta't un Welcome pack

i ajuda'ns a seguir compromesos amb el so de la nostra ciutat