Maria Jaume: Una cantautora genuïna i poetissa

La cantautora mallorquina s’acomiada de la gira del seu disc debut Fins a maig no revisc a la [2] de la sala Apolo en una nit radiant i agredolça per la reinstauració de restriccions .
Banner Kasba La Traca Final

PUBLICIDAD

Maria Jaume (Lloret de Vistalegre, 1999) va acomiadar l’any i la gira del seu disc debut Fins a maig no revisc (Bankrobber, 2020) a La [2] d’Apolo en una vetllada radiant i agredolça per la reinstauració de restriccions. Dijous 23 de desembre, a l’endemà del seu concert, la sala Apolo tancava les portes a causa de les mesures sanitàries, la qual cosa té un efecte rebot en l’oci nocturn i en la reducció de l’aforament dels esdeveniments culturals al 70%.

A la cantant, que admet que la seva obra fins ara dona la impressió de ser trista, l’alleuja veure que no només pot compondre quan està de baixada, sinó també des de qualsevol altra emoció i, al mateix temps, mantenir el realisme i els peus tocant a terra.

Quan es va traslladar a Barcelona amb la idea d’estudiar antropologia va acabar posposant el grau per perseguir la seva carrera artística i ingressar al Conservatori del Liceu en el qual des de setembre del 2020 hi estudia música moderna.

El 2019, però, la cantautora es va presentar al Sona 9, un concurs de música en català organitzat per Enderrock, Catalunya Ràdio i TV3 que pretén fer de trampolí pels talents emergents que es mouen entre el pop-rock, el folk i la cançó d’autor. La Maria Jaume en va ser la guanyadora i això li va permetre gravar un LP sencer, el productor del qual fou en Pau Vallvé, i fer una minigira que tingué el punt d’origen al festival Acústica de Figueres passant pel Mercat de Música Viva de Vic i per les festes de la Mercè. Ella ja havia conegut en Vallvé després d’un concert seu a Mallorca i quan la va escoltar va insistir que visités l’estudi.

L’àlbum que es va anar gestant, el qual culmina en el seu primer projecte discogràfic, Fins a maig no revisc, és inseparable de la música amb la qual ha conviscut. Des de Miquel Serra fins a Joan Miquel Oliver –el qual assegura haver escoltat, arrel d’Antònia Font, mentre viatjava en cotxe amb la família– han contribuït a nodrir i a perfilar la seva essència artística.

La melancolia que el mar s’emporta   

 

Maria Jaume, irònica i enlluernada per uns llums lilosos, va bromejar amb el públic: “El Lluís Cabot (a la guitarra) s’ha canviat el jersei per una qüestió d’alter ego per si algú ho dubtava”. I és que Cabot, abans que entrés la seva companya a escena, va obrir la nit presentant en acústic el seu EP en solitari, Fernanda.

L’artista, la qual tocar davant de la seva mare o en sopars amb amics encara li fa vergonya, en tant que se sent més còmode actuant quan la gent que l’escolta no la coneix de res, va explicar que començà la gira tota sola i s’hi van anar afegint músics. Entre tots els que va esmentar, el nom que destaca és el de la Núria Graham perquè, en el moment que va dir que no hi havia pogut ser, tothom va sospirar a l’uníson.

Terra banyada s’endinsa a l’oceà com un poema i es troba amb la remor de l’aigua per lliurar-li pau. “Plena de buidor i insomni, es record flota sense equilibri”. Versos com aquest fan pensar que la cançó relata un primer desamor i posen de manifest la vessant literària i creativa de la compositora, ja entrenada des de ben petita. A Forces estranyes, il·luminada per un to cítric i enèrgic, Maria Jaume no se’n va per les branques a l’hora de revelar a qui va dirigit el tema: “Es diu Forces estranyes, però es podria dir Ets un gilipolles”. Els somriures còmplices i entremaliats que dedica a la banda en deixar anar aquesta perla són dignes de veure.

Per acabar amb la primera part del concert, en Lluís Cabot i Maria Jaume ajunten les seves veus a Verí de s’altre punta, un duet melancòlic en què el temps es dibuixa entorn de la il·lusió d’uns records amb algú que ja no hi és.

Un dia qualsevol  

 

Maria Jaume es va llençar, en el sentit de fer conèixer dues cançons, Magnetic fields i Procés natural, que s’inclouran al disc del 2022. Va decidir introduir-les al repertori de forma premeditada perquè no encaixen gaire dins del pop, malgrat asseverar que el conjunt del treball futur sí que ho serà en totes les seves lletres, “que no en són moltes”, afegí. Els assistents no van poder dissimular el riure.

Acte seguit, la cantant va descriure Procés natural com l’etapa “guapa” en què una parella transcendeix la passió salvatge del principi i, tot i això, continuen estant junts i estimant-se.

Quan es va obrir la tanda de temes moguts sonà Un bon berenar, una expressió que només els mallorquins de la sala van entendre i que, gràcies a la curiositat dels que no ho érem, Maria Jaume va aclarir que el seu significat equivalia a esperar-se “un bon marrón”. Després d’omplir l’espai escènic amb el seu instrument hipnotitzant i la seva connexió sentimental amb la lletra de Tan a poc a poc (que me dorm), la qual recorre a la metàfora d’obrir un camí encara no transitat, la banda entonà el que ja és un clàssic: La Playa, de La Oreja de Van Gogh.

El concert, però, no es podia acabar sense Autonomia per principiants, una cançó que podria il·lustrar una escena quotidiana, un dia qualsevol d’una persona anònima com tu, o bé d’una artista independent i genuïna com ella que viu de la música.

Lluís Cabot | © Miguel López Mallach
Lluís Cabot | © Miguel López Mallach
Lluís Cabot | © Miguel López Mallach
Lluís Cabot | © Miguel López Mallach
Maria Jaume | © Miguel López Mallach
Maria Jaume | © Miguel López Mallach
Maria Jaume | © Miguel López Mallach
Maria Jaume | © Miguel López Mallach

Autores de este artículo

Picture of Miguel López Mallach

Miguel López Mallach

De la Generación X, también fui a EGB. Me ha tocado vivir la llegada del Walkman, CD, PC de sobremesa, entre otras cosas.
Perfeccionista, pero sobre todo, observador. Intentando buscar la creatividad y las emociones en cada encuadre.

PUBLICIDAD

Deja un comentario

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Qualsevol Nit te informa que los datos de carácter personal que nos proporciones rellenando el presente formulario serán tratados por Victor Parreño Vidiella como responsable de esta web. La finalidad de la recogida y tratamiento de los datos personales que te solicitamos es para gestionar los comentarios que realizas en este blog. La legitimación se produce con el consentimiento del interesado. Como usuario e interesado te informo que los datos que me facilitas estarán ubicados en los servidores de  (proveedor de hosting de Qualsevol Nit) dentro de la UE. Ver política de privacidad del proveedor de hosting. El hecho de que no introduzcas los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no atender pueda tu solicitud. Podrás ejercer tus derechos de acceso, rectificación, limitación y suprimir los datos en info@qualsevolnit.com así como el derecho a presentar una reclamación ante una autoridad de control. Puedes consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra política de privacidad.

Fes-te subscriptor/a i ajuda’ns a seguir compromesos amb el so de la nostra ciutat

SUBSCRIPCIÓ ANUAL + WELCOME PACK 

60€

pagament anual (5€ al mes)

SUBSCRIPCIÓ MENSUAL

6€

pagament mensual (72€ a l’any)

SUBSCRIPCIÓ BONO JOVEN
+ WELCOME PACK

pagament únic de 60€

Si ho prefereixes, pots fer una aportació voluntària seleccionant tu mateix la quantitat que desitgis donar

Concierto de Jungle en Barcelona. Foto © Víctor Parreño

Jungle: Volcán en erupción

El dúo británico Jungle volvieron a Barcelona dispuestos a llevar su contagioso funk electrónico a otro nivel y ofrecer un espectáculo explosivo que animó a todo un Sant Jordi Club a quemar la pista de baile.

Dulce Pontes en el Palau de la Música Catala, Barcelona

Dulce Pontes: Dolç caminar

Crònica del concert de la portuguesa Dulce Pontes, considerada una de les millors veus del fado actual, dins del Guitar Festival al Palau de la Música. Text de Marina Tomàs.

MON LAFERTE. Foto © AITOR RODERO

Mon Laferte: A pleno pulmón

La cantante, compositora e instrumentista chilena afincada en México, Mon Laferte, hizo bailar, saltar y cantar a todos en su reciente paso por la sala BARTS de Barcelona.

Musicalment al dia amb Qualsevol Nit

¿Quieres recibir las novedades musicales de Barcelona? Apúntate a nuestra newsletter. Te enviaremos cada semana nuestros mejores contenidos de autor. En primicia. Mola, ¿eh?

Qualsevol Nit te informa que los datos de carácter personal que me proporciones rellenando el presente formulario serán tratados por Victor Parreño Vidiella como responsable de esta web. La finalidad de la recogida y tratamiento de los datos personales que te solicitamos es para enviarte nuestras publicaciones, promociones de productos y/o servicios y recursos exclusivos. La legitimación se realiza a través del consentimiento del interesado. Te informamos que los datos que nos facilitas estarán ubicados en los servidores de MailChimp (proveedor de email marketing), a través de la empresa The Rocket Science Group LLC, ubicada en EEUU y acogida al EU-US Privacy Shield. Ver la política de privacidad de The Rocket Science Group LLC. El hecho de que no introduzcas los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no podamos atender tu solicitud. Podrás ejercer tus derechos de acceso, rectificación, limitación y suprimir los datos en hola@qualsevolnit.com así como el derecho a presentar una reclamación ante una autoridad de control. Puedes consultar la información adicional y detallada sobre Protección de Datos en nuestra política de privacidad.

Fes-te subscriptor/a

Emporta't un Welcome pack

i ajuda'ns a seguir compromesos amb el so de la nostra ciutat